-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Forsmak på stor Lexus
Med LF-FC hinter Lexus til LS 600h-erstatteren. I Tokyo har den dessuten brenselcelle-teknologi.
Når Lexus erstatter batterielektrisk hybridteknologi med brenselceller og fyller tanken med hydrogen, er det tydelig for alle at morselskapet Toyota virkelig mener at tiden nå er inne for bred Fuel Cell-satsing. Ikke bare i massemarkedet, men også der kundene tenker seg mer enn en gang om før de velger utradisjonelt.
Grunnen til at vi viser denne bilen, er at Lexus nå er klar for en hydrogendrevet framtid, sa selskapet president, Tokuo Fukuichi, på den usedvanlig godt besøkte presentasjonen i Tokyo.
Fra et erkekonservativt designspråk med LS 400 tilbake til 1989, framstår Lexus i dag med luksusbilklassens mest moderne og tydelige formspråk.
Så selv om det 5,30 meter lange konseptet virkelig er en diger firedørs sedan pakket i lett kupeform, har den noe nett og, ikke minst, aggressivt sportslig ved seg. Signaturgrillen har aldri vært større hos Lexus enn på LF-FC.
Nær fremtid
Sjefen for Lexus i Norge, Jan Christian Holm, vedgår at det er kort vei fra konsept til virkelig bil hos Lexus. NX 300h, den sist ankomne og suksessrike mellomklasse-SUVen, er et av mange bevis på at Lexus våger å vekke oppmerksomhet.
– LF-FC indikerer hva vi har i vente, sier Holm, og tenker ikke bare på formspråket.
I LF-FC, som i prinsippet er en elektrisk bil med hydrogen som energibærer, driver hovedmotoren bakhjulene. En elmotor i hvert forhjul skal gjøre det mulig å distribuere presis mengde kraft til hvert hjul for å gi «eksepsjonell dynamikk og førsteklasses veistabilitet».
Naturligvis har bilen nok batterikapasitet til å fylle på med energi der brenselcellene ikke yter nok, eksempelvis ved kraftig akselerasjon.
Autonom
Bilen er også langt på vei selvkjørende, ikke for å ta bort gleden ved å kjøre selv, men for å minimere ulykkesrisikoen fram mot en fremtidig null-visjonen.
Selv om LF-FC langt på vei er Lexus neste flaggskip, med antatt produksjonsstart mot slutten av 2017, tror ikke Holm den er aktuell som brenselcellebil. I hvert fall ikke ved produksjonsstart. Men at den klassiske bensin/elektriske hybridløsningen videreføres er hevet over tvil.
På samme måte som Toyotas ingeniører ser en annen vei når biler med stikkontakt er samtaleemne, er ladehybrider så langt heller ikke noe tema hos Lexus.
Derimot skal neste LS fylles med det siste innen infotainment teknologi, og det jobbes intenst med interiøret for å gjøre reisen til en opplevelse i seg selv.