-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nytt bilmerke fra Kina
De av dere som virkelig er inne i bilmerker vil vite at Lifan ikke har vært på kartet før. De av dere som virkelig kan det vil kanskje også vite at Lifan er en av Kinas største motorsykkelprodusenter.
Nå skal konsernet - som faktisk eier et av Kinas best kjente merkevarenavn og som også driver en av de beste fotballklubbene, og er stor på mineralvanntapping - også begynne med biler. I fjor kjøpte de en ferdig bygget bilfabrikk og i løpet av et snaut år har de fått bilen frem. 520 heter modellen, og den er utviklet lokalt.
Ikke av Lifan riktignok, de har sikkert nok med et par nye motorsykkelmodeller hver måned, men av, i første rekke, Haiman Mazda. Dette er et selskap under den enorme First Automobile Works, et selskap som blant annet jobber sammen med Volkswagen og som produserer Yaris sammen med Toyota. I tillegg har de en rekke egne produkter, deres første bil kom faktisk for nesten 50 år siden, i 1956.
Haiman Mazda har i første rekke hjulpet til med selve fabrikken og produksjonsprosessen, mens andre selskaper i FAW-gruppen har bidratt med konstruksjon og design. Det eneste som kommer utenfra er drivlinjen for forhjulsdrift-bilen: den er hentet fra Tritec i Brasil. De av dere med en smule Mini-erfaring vet hvor bra det er, Lifan kjøper nemlig den samme pakka som sitter i Mini Cooper (og som også brukes av en annen kinesisk bil: Chery Fengyun.)
Vi kan vel kalle bilen kompakt i stedet for liten, den måler 437cm i lengden, 170 i bredden og 147 i høyden. Vekten, med fullt sikkerhetsutstyr og kollisjons-struktur etter vest-målestokk, er 1155 kg.
Bilen blir vist på Shanghai-utstillingen, den kommer i lokalt salg i juni og eksporten starter i oktober. Iran later til å bli det første eksterne markedet.