-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Den aller nyeste, på Lillestrøm
Det er mange nyheter på bilutstillingen. Noe er nytt. Noe er helt nytt. Noe er nytt for Norge. Noe er så nytt at det bare har vært vist på Paris-utstillingen tidligere. Men noe er også så nytt, faktisk, at dette er første gang det vises i Europa. Den nyeste Ssangyong, Rodius, er en slik bil.
Der heter den Stavic, for på Malay betyr Rodius det samme som Honda Jazz på japansk betyr på islandsk – eller nosånt. Uansett, kanskje er Stavic – med cen i slutten får det kanskje et litt slavisk preg – et bedre navn enn Rodius.
Akkurat det spiller ingen rolle her og nå, for bilen står på Lillestrøm. Første gang den er til offentlig skue i Europa, og forbausende kort tid etter at den debuterte på et luksushotell i Seoul for et halvt års tid siden. Frem til da het den for øvrig bare A100, det var prosjektnavnet.
Den som er utstilt, sammen med aktuelle Rexton-modeller, er en 4x4 SUV i den seriøse klassen. Seriøs på den måten at denne kan virkelig håndtere et terreng eller to. Riktignok basert på New Chairman-plattformen, slik at den er mer personbil enn de andre, men allikevel med mange av de løsningene som gjør Ssangyong unik blant koreanerne.
I Lillestrøm-utgaven har den en 2,7 liters Mercedes-diesel av tredje generasjon, med common rail. Gearkassen er en femtrinns tiptronic. Selv om bilen er stor nok til å medføre totalt 11 personer i Korea vises den her i 2 eller tre-seters utgave, med andre ord: grønne skilter.
Den er stor: akselavstanden er på 3 meter og utvendig måler den 522 x 193 x 185 cm, den har nesten 160 cm. sporvidde foran og bak og veier 2320 kg. Med sin 80 liters drivstofftank. Den har uavhengig opphengning i alle ender, og har skiver foran og tromler bak.
Bilen er SUV-tøff i utseende, og interiøret ser veldig bra ut. Forbausende lyse farger, og sentralt plasserte instrumenter. Enkelte detaljer vil bli litt annerledes på de utgavene som kommer til oss, vi skal ikke få koreansk bjerk inne i coupeen, der skal det brukes børstet stål isteden, og utvendig slipper vi unna en del av de harry plastic-claddingene rundt hjul og på side.
Ca. april regner importøren med å ha bilen på plass her hjemme.