BilNorges messeavis - søndag

Det ble tidlig tett plugg i tunnelen lørdag morgen. Heldige var vi som var på plass før åpningstid og de av dere som benyttet NSB’s eminente tjenester mellom Oslo S og Lillestrøm.

Publisert Sist oppdatert

Bil/BilNorge redaksjon: Jon Winding-Sørensen, Geir Andreas Wangsmo, Atle Falch Tuverud, Siri Faafeng.

Ansv. redaktør: Terje Ringen

Lørdag var dagen for de store finaler. To dyktige, unge menn stakk av med hver sin bil etter å ha kommet best ut da det gjaldt som mest.

Bil? Hvem selger bil?

Det er ganske morsomt hos enkelte billeverandører for ”vi selger jo så bra også”. Spesielt hos Subaru, der selger de så det suser. Når Nils Petter Gill smiler over hele ansiktet og forteller at fredag solgte de for 89.000 kroner begynner vi imidlertid å lure. Hva slags bil er det?

”Bil”, sier han, ”jeg snakker ikke biler, jeg snakker klær! Til sammen har han solgt klær, eller skal vi kalle det rene reklame-effekter, for 170.000 kroner de tre første dagene. Og hva som kommer til å bli omsatt de to siste kan vi bare gjette. Kapasiteten bak disken begrenser det hele, da vi var der sto køene tyve dyp.

Da gjør det kanskje ikke noe at daglig leder for hans import-virksomhet, Kåre Foss, ikke hadde fått skjenkebevilling. Når de får inn så masse på de levende relameplakatene sine, har han kanskje råd til å gi bort et glass Brigg eller to?

Klesforretning, bilbransjens vekstområde?

Står på (men ikke hele tiden)

Da vi skrøt av Smart(e)-Kristin her om dagen, som sto på fra morgen til kveld, var det flere som fortalte at det gjorde jammen meg de også. Vi tok noen stikkprøver, og fant den største entusiasmen hos BMW hvor markedsdirektør og –sjef var i full vigør – uansett når vi besøkte standen.

”Det gikk en f… i meg meg, klødde i fingra, men nu går alt meget bedre. Kunne ikke være dårligere enn selgerne, så jeg slo til med en X5, full pakke, til 1,1 mill skryter markedsdirektør Øystein Sponheim. Om han jobber lørdag og søndag? ”Har’ke råd til noe annet, når vi først har anledning til å møte så mange kunder, får vi gjøre det beste ut av situasjonen. I’ll be there!”

Kompromitterende! Kjetil Myhre (t.v.) og Øysten Sponheim kuler’n på catwalk’en etter endt show. (PS! Øysten har ikke lange, hvite underbukser, det bare virker sånn.)

Stå-på-prisen bør uten tvil gå til svensken som selger Stag Super Wrench. Tenk deg, fire fantastiske dubbedingsen til 200 kroner. Lar deg håndtere alle slags rør i diameter fra fire til fireogtredve millimeter. Og så solide at de bærer den 90kg tunge demonstratøren. Bør utvilsomt inn i kjekt-å-ha-samlingen din.

Konkurrenter med felles interesse

To av de største BMW-forhandlerene i Norge, Harald Huysman (AutoZentrum) og Nils Tronrud (Tronrud Bil) har begge en genuin interesse for raske biler og motorsport. Neste år, når det reviderte gruppeunntaket trer i kraft, kan de komme nærmere hverandre enn de aner (og ønsker). Like godt å bli enige om spillereglene på forhånd da.

Harald Huysman (t.v.) er konferansier på BMW-show mens Nils Tronrud inviterer til Mini Challenge.

Bit av bilhistorien

Det er mange gode salgsargumenter rundt omkring på denne bilutstillingen. Best liker jeg vel kanskje plakatene på Røhne og Selmer-standen, der folk fortelles om Th!nk og at nå må man rappe seg, for det er bare 300 tilbake, og muligheten kommer aldri mer igjen.

Men hovedargumentet er glimrende: Kjøp en slik bil for ”Samleverdi står det. ”Skaff deg et lite stykke norsk bilhistorie.”

Tenk hvis bestefaren min hadde kjøpt en Geijer og bevart den, eller min musikkanmelderfar hadde kjøpt en Troll. Da kunne vi hatt tre generasjoner genuint norske. Men slik det er blitt tror jeg jeg hopper over tilbudet.

Messens beste salgsargument?

Racingdress for varme dager

På standen til Formel 1 Racing School kan du se en norgesmester i aksjon i helga. Han er ikke mester i racing, men i body paint. Og da snakker vi ikke om flammelakkering på bilpanser og lignende, men på en nesten naken modell.

For at det skal være racing-relatert males det en racingdress på, med reklame også, så klart. Det spørs om denne er brannsikker nok for å brukes i F1. Uansett, på stand B04-29 (endelig fikk du hvite hvor!) kan du se en mester i aksjon, og en sporty modell. Det er kanskje helst henne folk ser på…

Igor Meyer fra kroppsmaling.no bearbeider her Anette Fossheim

Mini på banen

I går ble det avholdt en presentasjon for potensielle deltagere i Tronrud Bil Mini Challenge, en ny merkecup som etter planen dras i gang fra 2005-sesongen. 35 fremmøtte fikk planene presentert av cup-koordinator John Haugland og Tronrud Bils Helge Håskjold, og responsen lot ikke vente på seg. 15 biler er allerede i bestilling, 200 hester, stivt og senket understell og kraftige bremser høres heftig ut. (Bils utskremte prøvekjørte bilen i ferien, noe du kan lese mer om i september-utgaven.)

5 helger med til sammen 10 løp, og egen klasse for juniorer mellom 15 og 22 – du får nemlig kjøre den fra fylte 15! Rekruttering heter det. Jo da, Norges Bilsport Forbund er på G med hensyn til rekruttering. Applaus!

Tyngde bak ny cup, fra venstre Harald Huysman, John Haugland, Helge Håskjold og Nils Tronrud.

Sjelden juvel til salgs

Jeg har nevnt det før at oppe i 2. etasje i Hall D finner vi en rekke av utstillingens gjeveste biler. Der holder en rekke av entusiastbevegelsen til. Blant annet Norsk Sportsvogn Klubb. Og det er jo ganske naturlig at en BMW M1 stilles ut der.

Nå er ikke dette noen vanlig M1 - akkurat som om det finnes vanlige M1! Men denne uvanlige M1 utgaven er uvanligere enn alle de uvanlige. Tegnet av Giorgetto Giugiaro, Italdesign (der bilen ”vår Alessandro Volta kommer fra, kom bort til BIL-standen og se hva som har skjedd på 25 år), sterkt inspirert av Paul Bracqs konseptbil: BMW Turbo. Bracq var da ex-Mercedes, og etter BMW gjorde han masse strålende Peugeot-arbeid før han slo seg ned i Provence der han nå lager vidunderlige skulpturer.

Det er ganske mye Lamborghini-teknologi på innsiden av denne bilen, og den er den eneste bilmodellen i verden som faktisk er bygget hos Italdesign i Torino. Det hører vel også med til historien at det var den gang salgssjef hos BMW, Bob Lutz, som oppfordret Bracq til å tegne Turbo. Lutz har senere hatt den ene toppstillingen etter den andre i verdens bilindustri og ble, som for lengst avgått pensjonist, bedt av GM om å bli produktsjef og visepresident og en periode sjef for GM Europa. Det er med andre ord mange tråder som er samlet i en M1.

Denne her ble bygget i 1980, og er bil nr. 36 av 54 produserte. Den gikk til Joe Crevier Racing i USA der den blant annet ble kjørt av Al Unser. Vi kan vanskelig påstå at det var denne bilen Unser hadde størst suksess med, men dette er enda et ledd i legendebyggingen. Den ble pensjonert midt på 80-tallet, og er nå i ferd med å bli tatt tilbake til den standen den hadde da den ble kjørt for alvor.

Det vil si en M88 motor, 3,5 liter med 480 hester, 5 trinns ZF-kasse – den går til 100 på 3,4 sekunder og stopper på 310 km/t. Og nå er den i Norge, og den siste restaureringen skal gjøres, og den skal selges, og jeg glemte å spørre om hvor mye den skal selges for, men Jens Georg Sverdrup på 4543 4545 vet jeg kan svare.

Det er bruktbiler til salgs også, på denne utstillingen. Sågar ganske eksklusive.

Det går mot den virkelig STORE finalen.

Det er i dag den virkelige store bilutstillingsfinalen går. Når Olabil-NM avgjøres i annen etasje på hall D. Ikke bare skal den raskeste av de raske få sin fortjente utmerkelse, det blir også kåret Verdens (eller er det Norges eller er det Utstillingens?) tøffeste.

Jeg vet vi har skrevet om dette en og annen gang før, men for det første vil jeg gjerne minne om at i morgen bør publikum vite hvor de skal gå – og da tenker jeg ikke på Ullevaal. For det andre vil jeg gjerne bringe bilder av et par nye konkurrenter som har dukket opp det siste døgnet. Nydelige biler, både den rosa Cadillac’en med V-3motor (Ved da vel, som i hel ved, og tre som i tre – skjønner’n fremdeles ikke? Da har du ikke noe der å gjøre). Den lette lille gokart-aktige skapningen er heller ikke å forakte, praktfullt lettvektskonstruksjon.

Siden vi i BIL er såpass begeistret for dette opplegget er vi ganske glade for å kunne bidra til premielisten med tre nydelige bilbøker og tre års abonnement på BIL. Det er noe som sier meg at dette vil være mottakere som vet å sette pris på slikt.

Cadillac med V3 motor, bygget mer for komfort enn fart regner jeg med.

Olabil som GoKart. Tøff!

Vant en ny Golf

Radiokanalen P4 har i samarbeid med Volkswagen hatt en konkurranse gående i oktober, med en jubileumsmodell av nye Golf som førstepremie. Hver dag i oktober har lytterne til P4 kunnet gjette seg til hvor en Golf var plassert i landet.

Klokka 13:30 sperret Volkswagen av sin stand på messa, og holdt et slags rebusløp for de tre finalistene. De fikk konvolutter med spørsmål og sprang mellom bilene og prøvde nøkler og åpnet hanskerom i vill fart.

Den som sprang kjappest av alle var Kjetil Søvik, opprinnelig romsdaling som nå er bosatt i Lillehammer. Han var på vei til en joggetur en oktoberdag da han hørte hintet på P4 om plasseringen av "dagens Golf", som var i Lysgårdsbakken. Det tok ham under to minutter å komme seg frem til bilen, først av alle.

I den store finalen under messa var han helt fokusert på oppgaven, og sprang som en helt. Det lønte seg, for det var han som kom først i mål, og sikret seg en splitter ny Volkswagen Golf!

Kjetil Søvik kunne kjøre fra messen i ny Golf.

Og her er norgesmesteren i PS

Tøff konkurranse gjennom hele lørdagen, og før det – heftig kvalik, men best av alle når det gjaldt som mest var Jørn Frode Danielsen. Han har to biler fra før, men mener å ha plass til 206’en også. Grattis!

”Takk, bare bra”

Vi spør utstillerne om det samme som i går…

1. Hva synes du om årets bilmesse, og vil du nevne noe høydepunkt (foruten din egen stand)?

2. Hvordan kan neste messe bli bedre?

3. Hvordan er publikumsresponsen hos dere?

..og her er svarene vi får:

Arne Lønberg

Daglig leder, barnerommet.no

1. For oss i møbelbransjen er dette en ny opplevelse og jeg har fått et veldig bra inntrykk generelt. Jeg har beklageligvis ikke hatt tid til å se resten av messen.

2. Jeg synes messen er veldig bra, både når det gjelder publikum og utstillere.

3. Det er veldig bra interesse og oppmerksomhet fra publikum, kanskje litt mindre salg enn forventet på hverdagene. Nå i helgen har det tatt seg opp, for det er flere barnefamilier her.

På barnerommet-standen traff vi også lille prinsesse Hannah Torvaldsen Hellerud av Moss, som tydeligvis synes den rosa tråbilen er helt konge!

Magne Kolstad

Økonomi- og Markedssjef, GasTech AS

1. Messen er bra. Var ikke på forrige, men dette er bedre enn forventet. Mye fint å se på, høydepunktet står vel på Bil sin stand. (Og det kan vi jo ubeskjedent si oss enig i, red.anm.) Toyota-hybriden er eminent og rå (mer! mer! red.), det er spesielt å ha fokus på en miljøvennlig bil i sportssegmentet.

2. Vi har ikke lagt merke til noen mangler her, men vi skal i hvert fall ha større stand neste gang

3. Publikumsresponsen er veldig bra, over all forventning. Folk oppfatter produktet vårt som nytt og spennende

Torgeir Wemmestad-Haaland

Moveboards Media

1. Konseptbilen til ItalDesign er jo skikkelig flott blikkfang. Og det var godt å se Porsche 997, nyeste 911.

2. Det er for mye forstyrrelse med alle de som demonstrerer bilstereo, de burde holdes mer i sjakk.

3. Det har vært mange innom med interessante spørsmål, og noen jenter som har inne en søknad hos oss lurer på hvordan de kan komme seg foran i køen.

Anders Hjertum

Ruterknekt AS

1. Det er en bra messe, synes jeg. Jeg synes det er fint å se mange nye bilmodeller. Og den Sandra-sangen er jo en hit, da…

2. Til neste gang skal vi ha en større stand. Og selv om det er svært lange køer hit, går det greit.

3. Vi har opplevd veldig god respons, og dette trekker mange nye kunder til oss.

Wolfgang Grendel

Adm. Dir. Mekonomen

1. Veldig bra messe, men vi er misfornøyde med støyen i B-hallen. Plassering av en storskjerm gjør at det ofte tetter seg til i gangen. Fineste utstillingsobjekt er en Citroën DS Cabriolet, og AutoGlyms Aston Martin er en lekkerbisken som gjør den standen attraktiv.

2. Lyd-folket må inn i en egen hall slik at støynivået blir levelig for alle oss andre, og man bør tenke seg om hvor storskjermer plasseres for ikke å lage trafikkork.

3. Vi er fornøyd med publikumstilstrømningen.

Powered by Labrador CMS