Oppvarmingsrundene er i full gang og publikum begynner å flokke seg rundt Olabil-området. Det er 1 time til start, mammaer og pappaer har funnet frem stoppeklokkene og jobber ivrig med tidtaking og finjustering på bilene i samarbeid med de små testkjørerne.
Michael Karlsen (10) er en av finalistene i raskeste bil-konkurransen. Her er hele teamet fra Notodden, med storebror Tom Kyrre (12) og pappa Roar. – Vet ikke om vi har noe vinnersjanse, det er mange bra biler her. Men det er veldig moro å være med, forteller Michael som ser ut til å ta sikte på det fremtidige BMW racing-teamet.
Familien har drevet med Olabil i 2 ½ år, og pappa kan stolt bekrefte at bilen allerede har høstet inn titler. Brødrene tok bl.a. dobbelseier i Kristiansand i hver sin klasse.
– Vi har bygget bilen selv, med god hjelp av pappa. Nå har vi bytta hjullager og så har vi 70 pund i dekkene, forteller Tom Kyrre.
Joachim Andre Solberg (11) fra Fredrikstad har kjørt i 1 år. Han har vært med i ett løp, Slevik Grand Prix, og vant konkurransen om raskeste bil. Pappa er tømrer av yrke og står for bildesign og –bygging. Som manager har han også ordnet sponsoravtale med Byggmakker.
– Bredden på akslingene gjør vel sitt til at bilen går fort, men jeg vet ikke om vi har noe vinnersjanse i dag, det er en tung bil og banen er litt kort. Nå har vil kappet til spoilerne for å øke svingradiusen, forteller han.
– Fem minutter igjen av testkjøringen! roper arrangør Terje Skaug. – Løpet starter om en halv time! Biiil i baaanen!!! Det kjøres i to heat og beste sammenlagte tid vinner, fortsetter han.
Terje Skaug er dagligleder av www.olabil.no og initiativtager til norgesmesterskapet. Det er en hobbygreie, et prosjekt for alle Olabil-interesserte foreninger i hele landet. Og han får god hjelp av naboen Frode, begge er småbarnsfedre.
– Når foreninger og klubber kontakter meg før de skal ha konkurranse, sender jeg dem en gratis startpakke som inneholder startnummer, diplomer og info-hefte Olabil-skolen. De gir tilbakemelding om vinnere av tøffeste bil og raskeste bil som jeg samler til finalen, forklarer Skaug.
–Neste sommer avholdes det finale i Sommerland i Bø. Vi har fått økonomisk støtte av Biltema Norge, som foretrekker å sponse oss fremfor et førstedivisjons fotball-lag, smiler entusiasten. - Dessuten har vi mange gode hjelpere blant foreldrene. I finalen i dag har vi 25 deltakere, og alle har bodd på hotell her i Olabils regi, avslutter Skaug og bekrefter at initiativet garantert har vært med å vekke Olabil-interessen til live igjen.
– Nettsidene våre, www.olabil.no har rundet 33.000 treff til nå!
Søstrene Engelsgård stiller i finalen for tøffeste bil. Fra venstre Emilie (7, snart 8 år), venninnen Caroline Hjort (lillesøsteren til Sabrina som stiller i fartsfinalen), Anniken (5) og Camilla (10). Alle er fra Rogaland. –Pappa har bygget den, men jeg har sveiset det meste, ivrer Camilla. Jeg vant for tøffeste bil i Kongeparken i sommer!
Alle er enige om at de vil kjøre racerbil når de blir større. Og hvem er helten deres? –Pappa! svarer de i kor.
Samtlige deltagere skal få flotte pokaler, t-skjorter, diplomer, heder og ære på premieutdelingen senere.
Startskuddet går og førstemann ut er Eivind Bredesen som kvalifiserte seg på Ila i Oslo. Han gikk inn på tiden 10.75 og er godt fornøyd.
De fleste av bilene er konstruert for gateløp og lengre strekninger, så en nøytral starter gir konkurrentene et lite puff. Her er start nr. 5 Sabrina Hjort i en trial på fire hjul. Det var raskeste bilen i Kongeparken, - En veldig rask bil utstyrt med luftbremser! roper konferansier Terje før Sabrina legger en bred sladd i svingen. - 8.22! Ny bestetid!!!
Vetle på startstreken i en strippet variant og Terje, som nå er i ferd med å miste stemmen roper: – Han eier ikke hemninger! Kjører som en villmann!!
Thomas hadde den raskeste bilen i Rendalen Grand Prix. Aner vi en rullator som savner hjulene sine?
Hele team Lunde, som selvsagt er fra Lunde i Telemark. Bilen som ble den raskeste i Sommerland i Bø, er blant annet utstyrt med hjul i dimensjon 3.00X4 fra Biltema. Stian (11) er sjåfør og lillebror Jonas (9) til venstre er like hissig som broren, han hadde 2. plassen i Bø, men synes det går helt greit at bare storebror er med i finalen.
Og her er bilen som var den tøffeste i Sommerland i Bø. Camilla Kristoffersen (snart 12) er fra Helle i Kragerø og er genuint interessert i Cadillac. – Den første Olabilen fikk jeg da jeg var 3 ½ år, men jeg begynte ikke å kjøre før jeg var 7.
–Dette er en 63-modell, forteller Camilla. Det er Olabil som er den største fritidsinteressen, og mye av tiden går med til å stelle med bilen. Hvilken bil skal du kjøre når du blir voksen? – Det må bli Cadillac. Men ikke rosa, en hvit en, smiler Camilla.
Cadillacen er utstyrt med klassisk og stilrent interiør.
Team RacK fra Korsvoll i Oslo er også med i konkurransen om tøffeste bil
den er utstyrt med veltebøyle, 4-punkts belte, airbag, mekaniske bremser med bremselys og nakkestøtte.
Ferrari-brødrene Asbjørn (10) og Håvard (7) Smeland viser ærverdig frem bilen sin, den tøffeste i Kristiansand Dyrepark. Asbjørn forteller – Det er en hjemmelaget Ferrari. Dekoren er fra Italia og genserne er fra Danmark. Pappa har bygget den til oss, og vi har vært med.
Og vi får en liten demonstrasjon
av avansert elektronikk
bilen er utstyrt med elektrisk seteheiser, elektrisk spoiler, MP3-spiller, blå xenon-lys, horn, vannspyler bak og masse annet stæsj. Pappa Ole Ingvald Smeland har vært linjemontør i mange år, men jobber nå som snekker. - Bortsett fra den første bilen min, en Toyota som jeg pusset litt på, er dette den første bilen jeg har stylet. Har drevet litt med modellbiler også, da.
Henning Solberg, som selv har kjørt olabil-løp i Mysen for en stund siden, ankommer arenaen og premieutdelingen er i gang. Konferansier presiserer at her er alle vinnere, og at det har vært veldig jevnt. Og vinneren av raskeste bil er
.
Sabrina Hjort!!..Og vinneren av tøffeste bil er
Team Ferrari!
Hvordan føles det?
–Vet ikke. Det er moro å være med!
Sabrina er på Lillestrømtur med hele familien fra Egersund. Hun er 10 år nå, men har kjørt siden hun var 7. Hva er hemmeligheten bak den store farten? Pappa Ove Hjort ler: - Trikset er at hun ikke bremser! Bilen trenger altså ikke de hydrauliske bremsene pappa har fått på plass. Sabrina tilføyer at det er fordel at bilen er såpass tung bak, det ga et ekstra dytt ned rampen.
Så var NM i Olabil over for denne gangen, og gøy var det både for store og små. Ble du inspirert? Vil du være med, så heng på! www.olabil.no