-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Lincoln LS
Blant alle de verdige kandidatene i Motor Trends "Car of the Year"- konkurranse, var det ingen som totalt sett kom opp mot Lincoln LS.
Først publisert i BIL 4 - 2000.
I utviklingen av denne sportslige luksussedanen søker ikke Lincoln kun å lage en ny bil. Den skal samtidig representere en helt ny markedsstrategi for Lincoln. Borte er mottoet om at "større er bedre". Målet er å konkurrere direkte med de europeiske luksussedanene som BMWs 5-serie og Mercedes-Benz E-Klasse og japanske Lexus GS. Det er langt fra noen lett oppgave, og Lincoln er den første amerikanske produsenten som virkelig prøver. Med LS er målgruppen langt yngre enn for de øvrige full-size modellene: Town Car, Continental og Mark VIII. Ofte vil ambisiøse forsøk på å skape drastiske endringer i et merkes image, langtfra lykkes. Etter å ha testet LS6 og LS8, må jeg innrømme at Lincoln kommer svært nær målet.
Lincoln har hatt god hjelp fra moderselskapet Ford Motor Company, først og fremst Vice-Precident of Product Development, Richard Parry-Jones, og sjefsdesigner Helmuth Schrader fra Europaorganisasjonen. De to har bidratt til at den nye LSen ikke skulle ende opp som enda et mislykket forsvarsverk mot de luksuriøse importbilene.
Å skape europeisk design er én ting, men å skape en virkelig bakhjulsdrevet sport/luksus kjøremaskin for den erfarne sjåføren, er langt mer komplisert. Etter å ha testet begge utgavene, må jeg bare innrømme at de er kommet svært nær det europeiske idealet med presis styring og faste, sportslige kjøreegenskaper. Det er nok den mest spennende amerikanske sedan jeg har kjørt på svingete vei. Den viser fremragende egenskaper som presisjon og balanse sammen med en usedvanlig rask styrerespons til å være "Made in US".
Utseendet er innsmigrende. Ta bort Lincoln-merket i grillen, og den ser ut som den kunne kommet fra en eksklusiv europeisk produsent. Ved siden av det gode og aggressive uttrykket, bidrar som sagt kjøreegenskapene til en sportslig appell. Plattformen er hentet fra Jaguar S-Type, og den gir et glimrende grunnlag for den fint avstemte fjæringen. I Lincolns hjuloppheng og fjæringssystemer er det tatt i bruk mange aluminiumkomponenter for å oppnå både redusert vekt og bedre demping. Vektfordelingen er nærmest perfekt med 51/49% på LS6 og 52/48% på LS8. Det gir bilen en behagelig, nøytral følelse med forutsigbare kjøreegenskaper, også når de måtte trengs mest, som for eksempel i kraftige unnamanøvre.
Når det gjelder sikkerhet støttes den av 11,7-tommers skivebremser på alle hjul, ABS, antispinn og Fords nye "AdvanceTrac" stabilitetskontroll. LS-kjøperen kan velge mellom to motoralternativer; en 3-liter Vsekser med 210 hk og en ny 3,9-liters V-åtter med 252 hk V8 basert på 4-litersmotoren fra Jaguar XK8. Jeg setter pris på V-åtterens smidige og rolige gange, men V-sekseren med 5-trinns manuelt gear er nesten like rask. 0 - 100 km/t går unna på 7,4 sekunder med V-sekseren, mens V-åtteren trenger to tiendedels sekund mindre. Det som gjør valget vanskelig for den sportslige kjøperen, er at Lincolns manuelle Getrag femtrinns gearkasse kun er tilgjengelig med V6eren.
I mangelen av en manuell kasse til V8eren, kan man benytte Lincolns SelectShift system som tillater manuelt gearvalg med den femtrinns automatkassen. Jeg liker spesielt godt å velge manuelt under akselerasjon når turtelleren når rødlinjen uten problemer. Select-Shift er en del av en sportsoptionpakke som også inneholder Firestone Firehawk P235/50V17 dekk og et stivere chassis. Standardhjulene er Firestone Firehawk P215/60VR16.
Lincoln LS får toppkarakterer for kjøreegenskaper, men det er også en fin luksusbil på innsiden, noe Lincoln har hatt som tradisjon i lange tider. Den romslige kupéen er kledd i skinn med trepaneler. Inkludert i den luksuriøse pakken er dessuten klimakontroll, elektriske forseter med minnefunksjon, tiltratt med skinn og treverk og med styring av cruisecontrol og audiosystem. CD-skifteren håndterer 6 CD-plater som forsyner lyden til 12 høyttalere. Instrumentpanelet er oversiktlig og lett å forstå med lyssterke varsellamper om noe skulle være galt. Alle brytere og knapper er innen god rekkevidde og godt opplyst.
I tillegg til kjøregleden LS gir, er den også meget prisgunstig i det amerikanske markedet. Den er plassert noen tusen dollar under sin mest direkte konkurrent, Lexus GS, som starter på $38.000. I forhold til BMW 528 på $40.000, Jaguar S-Type fra $42.500 og Mercedes-Benz E320 fra $43.500 gir utvilsomt Lincoln LS mye verdi for pengene.
Det jeg skulle ønske som neste skritt i utviklingen av LS, er mer rå kraft. Gjerne en turbomatet V-åtter på linje med Jaguar XJR med 375 hk. Det ville virkelig skake konkurrentene. Enn så lenge applauderer vi Lincolns dristige, helhjertede og vellykkede forsøk på å lage en Europainspirert LS. Den bringer ikke bare en ny dimensjon til Lincoln, men til hele det amerikanske sport/luksus sedanmarkedet.
LINCOLN LS8:
Motor: 8-sylindretV-motor med to overliggende kamaksler pr sylinderrekk og fire ventiler pr sylinder. Kompresjon: 10,3:1. Sylindervolum: 3950 ccm. Boring og slaglengde: 86 x 85 mm. Effekt: 188 kW (256 hk) v/6100 o/min. Dreiemoment: 362 Nm v/4250 o/min.
Transmisjon: Bakhjulsdrift. Femtrinns automatisk gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran og bak. ABS.
Mål: Lengde: 492,5 cm. Bredde: 186,0 cm. Høyde: 145,0 cm. Akselavstand: 291,0 cm. Sporvidde f/b: 153,5/153,0 cm.
Aks. 0 - 100: 7,2 sek.
Toppfart: 220+ km/t