-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Den første Kina-Lotusen
Det tok omtrent en måned etter at Geely hadde gått inn i Lotus, så kom de med en ny bil. "Den raskeste og kraftigste gate-Lotusen noensinne".
Det er kanskje å ta i, å kalle den nye Evora GT430, ny. For navnet forteller jo hele historien – dette er en utvikling av velkjente Evora.
Utgangspunktet stammer fra 2008, og var den første nye plattformen fra Lotus siden Elise i 1995. Den startet med en V6-motor fra Toyota som var montert på tvers der bak.
Først hadde den 200 hester, jeg husker jeg syntes det var raskt nok – men siste gang det ble hentet mer ut av denne motoren var på Genève-utstillingen i fjor. Da fikk bilen dobbelt så mange som i utgangspunktet, og kunne sågar leveres med automatkasse.
Evora 410 som den heter, går til hundre på 3,9 – men nå (pauker og trompeter) skal du kunne kutte enda 2/10 av denne tiden. For den nye, GT 430, lover deg 3,7 sekunder og en toppfart på litt over 300 km/t, som logisk nok er identisk med lillebrorens.
Men selv om toppfarten er identisk for den sterkeste og den ikke fullt så sterkeste lenger – så har den nye fordelen av et omfattende aero-kit. Splitter foran, racerbil-drama rundt bakhjulene og en massiv vinge bak sammen med en ny diffuser under gulvet.
Det hele byr på 250 kg marktrykk ved toppfart og er sikkert med på å redusere den potensielle toppfarten. Samme motor i en "normal" Evora ville vel gitt 5-10 km/t mer.
Les også: Enda et merke i Geely-buketten
Det er ikke store endringer som har skjedd under panseret for å finne de nye hestene. En ny intercooler for kompressoren, og eksos-systemet i titan vil nok i hvert fall sørge for god låt.
Nye Ohlin TXX-dempere og enda litt stivere fjærer fra Eibach sørger for å holde det hele flatt på jorden, og Michelin Pilot Sport Cup 2 er med på å sikre kjøreegenskapene.
Det virkelig imponerende er at på tross av at nye hjul og den store vingen veier 9 kg, veier den nye bilen faktisk 25 kg mindre enn Evora 410. Enda mer karbonfiber, ofte særdeles synlig, er forklaringen her.
Lotus har sitt eget skredder-program nå, og til denne finnes det for eksempel et skikkelig track-day sett. Blant annet med Sparco-seter og firepunktere.
Ikke flere enn 60 slike skal bygges, noen av dem skal til USA. £112.500 er grunnprisen.