-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny engelsk lettvekter
1,8 liters motor og 120 hester høres ikke spesielt sporty ut. Men når maskinen plasseres i en Lotus Elise som veier bare 710 kg går 0 til 100 unna på 5,7 sekunder.
Dette er den første Lotus som i sin helhet er designet på en datamaskin. Det har redusert utviklingstiden betydelig sammenlignet med tidligere modeller. Når produksjonen av bilen starter denne måneden innvies også en helt ny fabrikk i Hethel ved Lotus hovedkontor.
For å gi et bedre veigrep er nye Elise senket med en halv centimeter i forhold til forrige modell. Og trekkhjulene bak har fått 17-tommers felger med 225/45 Bridgestone Potenza dekk som standard. Foran sitter det 16-toms felger med 175/55 av samme type.
Nye Elises vitale mål er 378,5cm (L) x 171,9cm (B) x 119,7cm (H). Og som nevnt innledningsvis er vekten bare 710kg, noe som er oppnådd gjennom utstrakt bruk av lette metaller og karbonfiber. Til sammenligning veier en Porsche Boxter 550kg mer.
Innvendig er det skjedd lite med Elise, men det var heller ikke påkrevet for det enkle interiøret er med på å forsterke bilens sporty egenskaper. Også motoren er den samme som tidligere, dog noe videreutviklet på enkelte punkter. Som tidligere er den hentet fra MG-F.
Selv om Elise helst skal kjøres under åpen himmel kan du få den levert både med hardtop og kalesje for norske høstdager.
Nye Lotus Elise kommer til Norge på nyåret og vil få en prislapp på drøyt 400.000 kroner, litt dyrere enn forgjengeren. Du kan velge mellom to forkjellige utførelser, Sports Touring og Race Tech hvor av sistnevnte byr på de mest sporty egenskapene.
BILDER
Stort bilde ovenfra
Stort bilde fra siden
Stort bilde forfra
Stort bilde bakfra
Stort bilde av interiør
Av Terje Ringen – Bilnorge.no