-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Originalen i ny form
Mercedes startet en ny trend med sin første ML. Nå er tredje generasjon på vei.
Mercedes var først ute av de såkalte premium-produsentene da de lanserte sin ML på Detroit-utstillingen i 1997.
Siden primærmarkedet i startfasen var USA, var det naturlig også å bygge bilen der. Det stilte selvsagt lokale myndigheter seg positive til – bilindustri betyr jo mange arbeidsplasser.
Erkerival BMW brukte tre år på å komme opp med en konkurrent til ML – deres første X5. Siden har både Mercedes og BMW konstruert en stor familie med SUV’er og crossovere, og felles for de fleste er at de produseres på store fabrikker i USA.
Dagens ML, som er andre generasjon, kom på markedet i 2005 og begynner dermed å bli moden for utskifting. For selv om den har vært gjennom en ansiktsløftning, skjer det en kontinuerlig utvikling også hos konkurrentene.
Samme format
De ytre målene ser ikke ut til å endre seg vesentlig, det samme gjelder akselavstanden. Mercedes har jo både større og mindre modeller, så det er ikke unaturlig at ML forblir i samme nisje som den fyller i dag.
TEST: ML møter tøffe konkurrenter
Det vi kan regne som sikkert er at den nye modellen får lavere vekt enn sin forgjenger, et viktig element når forbruk og CO2-utslipp skal reduseres. En hybridutgave bør også komme raskt på programmet – det er noe man forventer av en ny SUV i dag.
LES OM: Porsches nye Cayenne
Mens et utvalg av dieselmotorer er mest aktuelle for Europa, vil amerikanerne fortsatt ha bensin, så begge deler blir tilgjengelig i kombinasjon med effektive automatgirkasser.
Kanskje får vi se nye ML utstilt på Detroit-utstillingen i januar 2011, men det er heller ikke usannsynlig at den kommer først i 2012.