-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mona M03
Mona – den nye favoritten
Mona 03 debuterte på Chengdu-utstillingen sist i august. Hun ble umiddelbart en hit. 30.000 kontrakter på 48 timer. Siden hun er en Xpeng kommer hun kanskje til Norge?
Jeg har brukt litt plass på Mona. Hun er noe av det mer interessante som Kina har servert i år. Men om vi får gleden, er foreløpig usikkert.
La meg imidlertid se litt nærmere på hva som ligger under her.
Det mest overraskende med denne presentasjonen var at Xpeng-sjefen, He Xiaopeng, ikke måtte svare på hvorfor noe såpass uvanlig som forhjulsdrift, eller hvorfor ikke Lidar. Og siden det ikke fantes noen norske journalister der, slapp han å svare på om den kunne leveres med hengerfeste – men det han virkelig ble grillet på, var hvordan i all verden han skal klare å tjene penger på denne.
Sensasjonell pris
Den måler 478 x 190 x 145, har en akselavstand på 2,8 meter (litt større enn Model 3), har en motor på 140 eller 160 kW, har batterimuligheter for inntil 620 km, meget høy utstyrsstandard og prestasjoner som er over snittet – og en pris som kinesisk presse brukte tre sekunder på å slå fast var sensasjonell.
(Den tilsvarer 16.800 til 21.850 US Dollar).
Dessuten ser den bra ut. Hvis du ikke visste bedre, ville du oppfatte henne som en sedan, men hun har en femte dør og er en hatchback – et resultat av fire års utvikling og en investering tilsvarende 560 millioner dollar.
Hva slags arbeid ingeniørene har gjort, vet jeg ikke, men det lille som er vist virker veldig bra (og Xiaopeng bekreftet det) men det er arbeidet til kollegaene til JuanMa Lopez jeg applauderer mest.
Strømlinjerekord
Etter Ferrari, Byd og Changang kom Lopez til Xpeng som Visepresident, Design, i juni i år, så han har ikke noe med denne å gjøre. Og absolutt ikke med strømlinje-verdensrekorden på Cw 0,194.
Men det er ikke der fortjenestemulighetene ligger.
– Først og fremst, sa Xiaopeng, – fordi vi kontrollerer kostnivået ved hjelp av tekniske innovasjoner.
Akkurat som han gjør bilene mer effektive med energi- og termisk styring for å gi batteriene større ytelse uten å måtte øke volumet eller vekten på dem. Faktisk veier en godt spekket Mona bare så vidt over 1700 kg – hvilket, dessverre, er ganske lavt for biler på denne størrelsen.
Lav pris kan også komme av at han bruker den gamle David-plattformen som også ligger under selskapets to andre gamle forhjulsdrivere. (De nye driver bak).
Historiens billigste high-end
Men det vil bli helt feil å kalle konstruksjonen gammel. Det som betyr noe – de smarte detaljene – vil være blant de mest avanserte når de endelige spesifikasjonene på det nye XNGP-sensor-opplegget for MAX-versjonen av Mona blir offentliggjort senere i år.
Siden systemet ikke benytter Lidar, får Nvidia Oron X-chipsene frigjort mengder av regnekraft til andre oppgaver.
Som til å manøvrere gjennom kompliserte urbane forhold, for eksempel rundkjøring, U-sving, ramper, parkering, uten kart og uten å måtte ta hensyn til værforhold.
Produsenten er overbevist om at de har bygget historiens billigste high-end smart bil. Eagle Vision kaller de systemet nå. Det skal først på P7+ før den finner sin vei inn i Max-utgaven.
Men tilbake til inntjeningen.
Der er selvfølgelig også volum en vesentlig faktor.
Yang Guang, produktsjefen for Mona 03 supplerte sjefen sin ved å si at målet var å selge ti tusen slike i måneden. Dessuten er de allerede i full sving med å bygge en follow-up modell. (Han sa dessverre ikke at den skulle hete Lisa).
Hver bil tjener penger
Han sa at på tross av den tilsynelatende lave prisen, ville hver eneste solgte Mona skape fortjeneste.
Xpeng har vært flink til slikt i det siste. Q2 viste at de greide en brutto margin for bilene på 14 % – vesentlig over for eksempel Nio. Men samtidig produserte de bare litt over 60.000 biler i første halvår, ca. 25 % av årets prognose.
Selvfølgelig vil Mona kunne øke volumet, men siden den er selskapets billigste vil utslaget på bunnlinjen bli relativt beskjedent.
Det ble snakk om posisjonering også, og Xpeng-folkene sammenliknet bilen med BYD Qin for ti år siden.
Mange i Kina oppfattet Qin som historiens første New Energy Vehicle. Nå er jobben å presentere Mona som historiens første Smart Car.
Og når jeg så spør Knut Arne Marcussen, PR Manager for Xpeng i Norge om når bilen kommer hit, er svaret:
«Den er ikke aktuell for Europa ennå. Foreløpig er den kun tiltenkt hjemmemarkedet».
Drøm søtt videre.