-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Porsche oppdaterer Macan
Porsche er ute og tester en oppdatert Macan. Men det mest interessante for elbilfraksjonen ligger fortsatt et par år inn i fremtiden.
Macan kom på markedet i 2014 og utviklet seg som forventet raskt til å bli merkets største volumselger.
I 2019 fikk den en facelift, men nå er det enda flere endringer på gang, og det er årsaken til testbilen våre fotografer har kommet over her.
Vanlig livssyklus for et bilmodell er gjerne 7-8 år, og det er sjelden den «faceliftes» mer enn én gang i denne perioden. Små endringer av teknisk karakter skjer derimot jevnlig, både med hensyn til motor og elektronikk, men skallet forblir som oftest intakt.
Så hva skjer her?
Vi vet at Porsche er i gang med å utvikle en helt ny Macan som blir en ren elbil. Det er den vår illustratør har laget renderinger av her, slik han tror bilen vil se ut når den kommer på markedet om et par år. Vi har også fått bilder fra Porsche av lett maskerte biler under testing.
Denne skal bygges på en ny elbil-plattform (internt kalt PPE) som utvikles av Porsche i samarbeid med deres familiemedlem i VW-gruppen, Audi. Den er en videreutvikling av J1-plattformen som ligger under Taycan og den kommende e-tron GT.
El-utgaven av Macan skal lanseres i 2023, men selv om Porsche har hatt formidabel suksess med Taycan i Norge, er det langt fra alle som ønsker seg en ny Macan som elbil.
Derfor vil Porsche helgardere og selge den eksisterende modellen med bensin- og dieselmotorer i noen år fremover. Man går selvsagt forsiktig frem med en volumselger som denne.
Og deri ligger årsaken til at Macan oppgraderes for andre gang, slik at den blir mer på linje med den kommende elbilen med hensyn til design og teknikk.
Vi kjenner ikke detaljene, men kan anta at det vil komme milde hybridvarianter av motorene. Ladbar hybrid tror vi neppe kommer, for en stor batteripakke vil stjele mye av bagasjerommet som allerede har begrenset kapasitet (488 liter).
Mens Macan har mye til felles med Audi Q5, vil det også kommer en slektning til elektriske Macan med fire ringer – den får betegnelse Q6 e-tron.
Selv om Porsche fortsetter salget av Macan med bensinmotorer, har de klokkertro på elektrisk for fremtiden – ja faktisk forventer de at elbilene vil utgjøre hele 80 prosent av salget deres i 2030. De resterende bilene vil primært være 911-varianter.