-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
MG Marvel R Performance 4WD
MG feide inn som en frisk vind i det norske bilmarkedet i fjor. Nå legges neste gir inn, men SUV-en Marvel R møter betydelig større konkurranse enn salgssuksess ZS gjorde for snart to år.
Først publisert i bladet BilAutofil nr. 11/12-2021
MG kom nærmest fra intet, men maktet like fullt i løpet av få måneder å gjøre kompakte og elektriske ZS til åttende mest foretrukne bilmodell i 2020. På under to år er bilen levert ut til norske bilkjøpere i drøyt 6000 eksemplarer. Det er godt gjort.
Nå legger MG inn det neste giret og lanserer Marvel R, en snaut 4,7 meter lang SUV med bakhjulsdrift, alternativt 4x4. Håpet er naturligvis å følge opp ZS-suksessen og gjøre MG til et av de ti største merkene her i landet.
UTFORDRER
Prisen er fortsatt gunstig, men ikke like gunstig, og konkurrentene mange med storselgere som VW ID.4/GTX, Skoda Enyaq, Ford Mustang Mach-E, Polestar 2, Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6. Fra neste år vil også Nissan, Toyota og Subaru blande seg inn i selskapet.
Lett blir det ikke for MG ZS som akkurat nå også oppgraderes med større batteripakke og betydelig utvidet rekkevidde, men prisen økes med 70.000 kroner for den mest aktuelle varianten.
STORT SPRANG
Setene er gode å sitte i, det er trivelig i baksetet med flatt gulv, god beinplass og bra takhøyde, bilen er rask, har lang rekkevidde, kan leveres med firehjulsdrift og å ta på materialene inne i bilen gir en god opplevelse.
Den 19 tommer store horisontalt monterte dashbordskjermen tar nesten pusten fra en, og om noen skulle være i tvil om at kineserne (i dette tilfellet SAIC som eier MG og flere andre merker) ikke mener alvor med kvalitet, så garanteres bilen i sju år/150.000 km. På det nivået befinner kun Kia seg.
FRA 340.000
Uansett er drivlinjen den samme med to motorer som driver bakhjulene og til sammen yter 180 hk. Energien hentes fra batteripakken på 70 kWt (brutto). Dette skal holde til 402 km WLTP-rekkevidde.
MER KRAFT
Batteripakken er riktignok den samme på 70 kWt, men 108 hk ekstra på forakselen gir ikke bare firehjulsdrift, men også ytelser i beste GT-stil med akselerasjon til 100 km/t på 4,9 sekunder.
Litt ekstra vekt, og mer power øker forbruket fra 19,4 til 20,9 kWt/100 km og reduserer rekkevidden til 370 km, men dette er uansett noe helt annet enn vi er vant med fra MG.
De oppgitte dataene ser ut til å leve opp til virkeligheten. I novembervær og ganske mye motorveikjøring endte gjennomsnittsforbruket vårt på 21,6 kWt og rekkevidden litt over 300 km. Dette er helt innenfor på denne tiden av året.
MG oppgir maks DC ladefart til 92 kW under gode forhold hvilket ikke imponerer, men mer edruelig oppgis 5-80 prosent batterikapasitet på 43 min. Jeg ladet 49,7 kWt med 0 grader i luften, men arbeidsvarmt batteri, på 48 minutter (16-80 prosent).
MG har lagt inn tre regenereringsnivåer i bilen, men selv det kraftigste av dem er ikke i nærheten av å gjøre Marvel R til en én-pedals bil. Slikt kan jo forbedres ved en enkel oppgradering.
LITE BAGASJEROM
Først trodde jeg ikke det jeg så etter å ha åpnet bakluken, så jeg løftet opp lokket i gulvet for å se om det skjulte seg et ekstra etasjenivå der. Men, nei, det gjorde det ikke.
Til å være en såpass stor bil burde rommet vært betydelig større. Eksempelvis laster litt kortere VW ID.4 543 liter og Hyundai Ioniq 5 hele 531 liter.
Bagasjerommet er så lite at en familie på fire på ferie eller på vei til en flyplass for å reise bort noen dager vil få problemer med å få plass til det de må ha med. Bilen har heller ikke skiluke, men 40/60-delt baksete. At tilhengervekten kun er 750 kg, betyr trolig ikke så mye.
FRUNK
MG leverer Marvel R med V2L-teknologi hvilket gjør det mulig via egen kabel å ta ut inntil 2500 watt fra batteriet til eksempelvis å drive en støvsuger, en vedkløyver på hytta eller elsparkesyklene på ferieturen. Mulighetene er mange.
Stadig flere biler kommer nå med denne muligheten. Smart!
VI SYNES:
Svært interessant nykommer og et langt skritt fram for MG. Kan bli en storselger i 2022.
OBS! Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase
Kilde: Produsent/OFV
Pris billigste: | Kr. 339 990 |
Pris testbil | Kr. 424 500 |
Motortype | Elektrisk |
Motor foran | 109 hk/255 Nm |
Motor venstre bak | 109 hk/255 Nm |
Motor høyre bak | 70 hk/155 Nm |
Samlet ytelse | 288 hk/655 Nm |
Batteri (brutto) | 70 kWt |
Lading DC/AC | 92 kW/11 kW |
Drivlinje | 2A, firehjulsdrift |
0-100 km/t | 4,9 sek |
Toppfart | 200 km/t |
CO2/NOx | 0 g/km |
Strømforbruk WLTP/test | 20,9/21,6 kWt |
Rekkevidde WLTP | 370 km |
Dimensjoner (L/B/H) | 467/192/161 cm |
Akselavstand | 280 cm |
Bilvekt | 1920 kg |
Bakkeklaring | 13,4 cm |
Tilhengervekt | 750 kg |
Bagasjerom foran | 150/0 liter |
Bagasjerom bak | 357 - 1396 liter |
Garanti/km | 7 år/150 000 km |
Batterigaranti | 8 år/150 000 km |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | Ikke testet |