-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Her er Maseratis SUV
Ferrari-søster Maserati har lenge gått svanger med en SUV. Her er en tidlig prototyp på veien.
Allerede på Detroit-utstilling i 2003 viste sportsbilprodusenten Maserati, til manges store overraskelse, en konsept-SUV med betegnelse Kubang.
Så var det stille frem til høsten 2011 da en ny konseptbil debuterte på Frankfurt-utstillingen – fortsatt under betegnelsen Kubang.
Byttet navn
Det var tydeligvis ikke bare i Norge det navnet klang snodig, for da Maserati offentliggjorde at en slik bil skulle produseres, hadde den byttet navn til Levante.
Maserati har det med å navngi sine modeller etter vinder, og «Viento de Levante» er en østlig vind som blåser i det vestlige Middelhavet.
«Bastarden» Carparazzi har kommet over her er basert på Ghibli, Maseratis mest populære modell som kom på markedet i 2014, og som det ifølge OFV faktisk ble registrert hele 15 stykker av på norske skilter i fjor. Har det noen gang blitt registrert så mange nye Maserati på ett år tidligere? Neppe.
Cayenne-utfordrer
Det er naturlig å sammenligne Levante med Porsche Cayenne, selv om vi foreløpig ikke kjenner de endelige detaljene rundt bilen. Men Maserati sikter mot et mer kresent publikum, mens Porsche ifølge Maserati selger mest «basismodeller».
Hva de legger i det begrepet er usikkert, men trolig vil kvalitet, utstyr og priser ligge på et mer eksklusivt nivå. Porsche selger nærmere 100.000 Cayenne i året, og så «vanlige i gatebildet» vil ikke Maserati være.
Men like eksklusiv som Bentleys kommende SUV blir den ikke. Bentley ser for seg å selge 3000 SUV-er i året, men for at Maserati skal nå sitt mål om 50.000 biler totalt, trenger de nok vesentlig høyere volum for sin SUV.
Samarbeid med Jeep?
Så langt er det usikkert hvilken plattform Levante skal bygges på.
Maserati kan basere den på Ghibli eller Quattroporte, eller de kan gå «over dammen» til sine amerikanske slektninger i Fiat-Chrysler-gruppen og bruke en Jeep Grand Cherokee som utgangspunkt. Det er slett ikke utenkelig.
Under panseret vil vi trolig finne kraftige bensin- og dieselmotorer. Toppmodellen får en twin-turbo V8 med rundt 560 hestekrefter, mens en rimeligere variant får turbo V6 med 350 eller 425 hk. Dette er motorer som allerede fins i delehyllene hos Maserati / Ferrari.
Klar i 2016
Når det gjelder diesel inkluderer mulighetene twin-turbo V6 med enten 250, 275 eller 340 hk, men det kan selvsagt også blir snakk om å skreddersy en motor spesielt for Levante - slik Porsche har bearbeidet Audis motorer.
Man regner med at de første bilene vil rulle av samlebåndet ved Maserati-anlegget i Mirafiori, Italia, i 2016. Fiat har investert tungt i Maserati-anlegget, så forventningene til den kommende SUV-en er høye.