-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mazda lover produksjon av hydrogenbiler innen tre år
Tokyo (BilNorge): Mazda lover på tro og ære at innen tre år skal de produsere hydrogenbiler for salg. Og Norge kan bli et av de sentrale testmarkeder.
Mazda skal bli en av de første i verden med serieproduksjon av hydrogenbiler. Under åpningen av Tokyo Motor Show lovet Mazdas toppledelse at de senest om tre år fra i dag skal ha serieproduksjon av slike biler. I mellomtiden skal biler testes flere steder på kloden, og Norge kan faktisk bli et sted for tester.
Bakgrunnen er norske myndigheters arbeide med en hydrogenvei mellom Oslo og Stavanger. Regjeringen Stoltenberg vil bevilge mange millioner til arbeide med en slik vei. Samferdselsministeren var i Japan for å snakke hydrogen og planene for fyllestasjoner mellom Oslo og Stavanger.
Nå kommer svaret fra Mazda. De satser for fullt på en hydrogenbil. De mener det er et godt utgangspunkt å bruke sin rotasjonsmotor (Wankel-motoren). De vil bygge en hybrid-hydrogenbil som får to motorer – en elektrisk motor og en som har hydrogen som drivstoff. Mazda vil nå gjøre feltforsøk med bilene både i Japan, California og kanskje også i Norge.
I dialog med Norge
Nyheten slo ned som en bombe i Tokyo. Ledere fra andre produsenter hadde vondt for å tro at Mazda-ledelsen alt nå kunne love serieproduksjon. Selv for mange internt i Mazda var dette en nyhet.
- Det skulle være meget interessant om Mazda velger feltprøver i Norge, sier informasjonssjef Marina Bakkum i Mazda Norge. Det skal ikke stå på oss om de vil teste ut i Norge. Vi vet at flere av fabrikkens fremste forskere og utviklere har vært i dialog med norske organisasjoner og bedrifter som jobber med hydrogenveien mellom Oslo og Stavanger. Og nå forstår jeg bedre hvorfor.
I mange typer biler
Mazda tester ut hybrid-hydrogen i både Tribute, RX8 og i Mazda 8. Systemet er også valgt i den prototypen Mazda stolt viser fram i Tokyo. Senku er en drøm av en prototyp som Mazdas designere i Japan har jobbet med. Den er tenkt for rotasjonsmotor med hydrogen om den noen gang kommer på veien.
Omgitt av lekre fotomodeller er Senko Mazdas stolthet på Tokyo-utstillingen. Men nyheten om at de satser på å bli verdens første med serieproduksjon av hydrogenbiler er den virkelig store nyheten.