-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoco Bærum AS:
Tekniker / Bilmekaniker
-
Karosseriforum AS:
Daglig leder
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Mazda ønsker eneforhandlere
Mazda kunne tenke seg eneforhandlere og ønsker derfor velkommen de planer enkelte forhandlere har for et klarere skille mellom Mazda og andre merker. De er dårlig representert i Oslo vest og jakter på en ny forhandler. De hadde napp – men samtalene med denne aktøren er nå avsluttet.

Mazda sitter ikke rolig og sier seg fornøyd med tingenes tilstand. Den fabrikkeide importøren overtok alle forhandlere fra den gamle importøren. Og først nå vet de hva de har fått på laget. Og som på alle lag er det varierende kvalitet og engasjement og lyst til å satse på fremtiden. Derfor bruker Mazdas norske ledelse tiden nå til å analysere sitt forhandlernett.
Informasjonssjef Marina Bakkum i Mazda Norge sier det ikke er noe dramatikk i dette – og at det egentlig er en prosess som foregår hele tiden. Hun understreker at Mazda Norge ønsker å spille på lag med sine forhandlere og jobbe videre med disse for å oppnå gode resultater.
Mazda ønsker seg eneforhandlere – og vil se positivt på initiativ fra forhandlernettet og vurdere ekstra støtte til forhandlere som enten bare satser på Mazda, eller som klart og tydelig skiller Mazda fra andre merker. De vil premiere forhandlere som er villig til å satse skikkelig på Mazda, men vil bruke gulrot framfor pisk.
Mazda innrømmer at de nok burde vært bedre representert i Oslo. Der er det to forhandlere – Ullern Bil og Iglebæk. Begge ligger i samme strøk av byen, og det er ingen som selger Mazda på Oslo vest. Derfor søker Mazda etter en ny forhandler som setter fokus på dette området.
- Drømmen er selvfølgelig å finne en forhandler som ville ha Mazda som enemerke, sier Bakkum. Hun bekrefter at de har forhandlet med en aktør – men at disse samtalene ikke blir ført videre.
Mazda Norge søker også å få til større aktivitet hos de øvrige forhandlerne i Oslo. Ikke minst Kolberg-gruppens datterselskapet Iglebæk sliter litt med salget og Mazda Norge har vært i dialog med dem for å prøve å finne løsninger som kan føre til økt salg.. Det foreligger ingen planer om at Mazda skal gå inn på eiersiden i bedriften. Mazda vil bare ha frie forhandlere og ønsker ikke importøreide forhandlere.
Ford og Mazda under samme tak
To steder selges nå Mazda og Ford fra samme forhandler. I Stavanger har Ford-forhandler Kverneland agenturet på Mazda og det samme har skjedd i Alta der tidligere forhandler ønsket å gi seg og Ford-forhandler Hauans har overtatt. Ledelsen i Mazda Norge har intet imot at Mazda blir en del av Ford-familien som i dag består både av Ford, Volvo og Mazda.
Bonus – bonus og atter bonus
De fleste Mazda-forhandlere selger også Hyundai. To av landets nyeste importører (Mazda Norge og Hyundai Norge) kjemper intenst om forhandlernes gunst og oppmerksomhet. Begge importører er ivrige for å gjøre seg mest mulig attraktive og da er bonus fristende agn.
Den siste tiden har Hyundai Norge vært på bonustoppen og det har man kunne se på aktiviteter og engasjement. Mazda ser også på bonus som virkemiddel, men understreker at de ikke tror på bonus alene. De mener riktige og attraktive produkter og et godt forhandlernett er det viktigste og at bonus er noe som evt. kommer i tillegg.
Forhandlere hevder at inntjeningen på salg av nye biler i dag er så svak at vi må utnytte alle bonuskampanjer maksimalt for å få til salt i grøten.