Mazda MX-5 2019
Mazda MX-5 2019
Mazda MX-5 2019

MX-5 oppdateres

Mazda har klargjort MX-5 etter nye utslippskriterier. Det har blant annet resultert i mer muskler.

Publisert Sist oppdatert

Begge versjonene av MX-5, både roadsteren og RF-versjonen, har fått kosmetiske endringer i tillegg til at nytt sikkerhetsutstyr er inkludert.

Drivlinjene, Skyactiv-G 1.5 og 2.0, er oppdatert slik at de tilfredsstiller de nye Euro 6d Temp-kravene med hensyn til utslipp. Ifølge Mazda har det resultert i mer raffinert akselerasjon for begge motorene.

Toliteren har nå fått rødmerket flyttet fra 6800 helt opp til 7500 omdreininger – en markant økning.

Mazda lover også et kulere lydbilde fra eksosrørene, noe som selvsagt kommer bedre og bedre til rette jo nærmere de 7500 man befinner seg på skalaen.

Maks effekt er økt med hele 24 hester, til 184 hk ved 7000 omdreininger. Økningen i maks dreiemoment er mer beskjedent, fra 200 til 205 Newtonmeter, og du må opp i 4000 omdreininger for å hilse på det.

Vi får anta at tekniske data for 1,5-literen er uendret inntil vi eventuelt hører noe annet fra Mazda.

Les våre tester og prøvekjøringer av MX-5

På sikkerhetsfronten er det lagt til nye hjelpemidler fra i-Activesense teknologien, som Adcanced Smart City Break (som kan forhindre kollisjon med kjøretøy og fotgjengere), samt tilsvarende sikkerhet under rygging.

Et system som varsler føreren om han er trøtt, trafikkskilt-gjenkjenning og ryggekamera er også inkludert i den nye utstyrspakken.

Sistnevnte vil være spesielt praktisk når man sitter under tak i en av modellene, siden oversikten skrått bakover da er minimal.

Nye felger med mørkere fargetoner kommer som 16- og 17-tommere, og de som ønsker kan få roadsteren levert med mørk brun kalesje som den på bildene.

De første bilene kommer til Norge rundt årsskiftet – ikke akkurat cabriolet-sesong.

Prisene er foreløpig ikke fastlagt, og siden regjeringen foreløpig ikke har tatt stilling til hvordan bilavgiftene skal beregnes fra 2019, er det umulig for oss å få importøren til å komme med selv de minste antydninger. De aner rett og slett ikke.

Her ser du priser og data for dagens MX-5 utgaver. Jeg tør nesten garantere at prisene blir høyere neste år.

PS!
Petter Brinch som er informasjonsansvarlig hos Mazda i Norge forteller at ryggekameraet ikke inkluderes i Norge, og den brune kalesjen blir heller ikke tilgjengelig her, så du må klare deg med den sorte.

Powered by Labrador CMS