-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Ny favoritt i oransje
Mazda er flinke til å markere jubileer. Nå er MX-5 30 år, og det markeres med en spesialutgave i frisk farge og begrenset opplag.
For meg er Mazda MX-5 selve essensen av kjøreglede. Motoren fremme, drift på bakhjulene, direkte styring og en motor som er sterk nok til å få frem smilet når du sitter bak rattet i den rundt 1000 kg lette bilen med himmelen som tak.
Modellen debuterte på Chicago Motor Show i 1989, og 30 år senere sto den nye jubileumsutgaven på samme arena. En spesialutgave i knall oransje, du får den både som roadster og som RF med avtakbar hardtop, og den skal bygges i et begrenset opplag på 3000, behørig nummerert.
Les: Vår prøvekjøring av Mazda MX-5
Jeg hadde en minnerik opplevelse sammen med Mazda da vi markerte 20-årsjubileet med baneracing i Italia.
Tidligere jubileumsutgaver har solgt bra i Norge, så det er grunn til å forvente ny suksess når denne modellen er på plass.
Som kontrast til den eksklusive lakkfargen, Racing Orange, har den detaljer i sort pianolakk. Du finner det på A-stolpene, speilhusene, hodestøttene og taket på RF-utgaven.
De 17-tommers felgene lakkert i «gun metal» er spesialdesignet av Mazda i samarbeid med felgprodusenten Rays eksklusivt for denne modellen, inspirert av felgene som benyttes av MX-5 cupracere.
Eksteriørfargene gjenspeiles i interiøret, men her er sort dominanten mens oransje innslag frisker opp.
Bilen er utstyrt med sportsseter fra Recaro, Bilstein dempere, mens Brembo (foran) og Nissin (bak) sørger for stoppegenskapene – fiffet opp med oransje calipere.
Men utstyrslisten stopper ikke der – jubileumsutgaven er også utstyrt med et Bose lydanlegg med ni bøyttalere, inkludert to i hver hodestøtte.
Bilene har 2,0-liters motor i kombinasjon med 6-trinns manuell girkasse. 184 hestekrefter og et dreiemoment på 205 Newtonmeter, kombinert med en egenvekt på 1045 kg, tar deg til hundre på 6,5 sekunder og videre til en toppfart på 219 km/t.
Spesialmodellen er priset og klar for salg, og den første bilen er registrert på norske skilter, så det er bare kontakte din Mazda-forhandler snarest mulig. Som roadster koster den kr 433.500 mens du må ut med 457.500 kroner for RF-utgaven.
Men ikke drøy for lenge, PR-sjef Petter Chr. Grüner Brinch melder om stor pågang:
– Totalt får vi 25 eksemplarer til Norge, av de 3.000 som bygges. Som vanlig når det gjelder spesialutgaver av MX-5 har responsen har vært veldig god. Ved seneste status hadde vi skrevet kontrakt på 20 stykker, sier han.
Dermed er det bare fem tilbake å slåss om.