Mazda MX-5: Antidepressiv roadster

Den nye MX-5 er en moderne versjon av den gamle MX-5 som var en moderne versjon av klassiske britiske roadstere med topp kjøreglede.

Publisert Sist oppdatert

Mazda MX-5

Først publisert i BIL 1 - 2006.

MX-5 var en gedigen suksess for japanerne når den kom ved inngangen til 90-tallet. En toseters cabriolet med bakhjulsdrift, lav vekt og sportslige egenskaper fant et overraskende stort publikum, og har solgt i over 700.000 eksemplarer verden over. I 1998 kom en kraftig oppdatert versjon med faste frontlykter i stedet for vippelykter, og salget har vært jevnt godt helt til i dag.

Den nye MX-5 er fortsatt liten og lett. Til tross for at den oppfyller dagens krav til sikkerhet i biler, og at den er noe større enn før, er vekten økt med kun 10 kilo. Bilen har fortsatt 50/50 vektfordeling, mens tyngdepunktet er lavere enn på forrige modell, og stivheten i chassiset er økt. I kupeen har det blitt bedre plass, både i lengden og bredden. Dersom du tror MX-5 er en typisk frisørbil med begrenset appell til sportslige førere, tar du feil. Eller for å si det sånn, da vil jeg også bli frisør. For denne bilen er virkelig inspirerende å kjøre aktivt, med god gassrespons, herlig eksoslyd, direkte styring og akkurat passe komfort. Kjørestillingen er lav, pedalene sitter tett, og gearspaken er eksemplarisk velplassert. Gearkassen er en nytelse å bruke, man tenker ikke over gearskiftene i det hele tatt.

På landeveier i Algarve-området i Portugal er MX-5 hjemme, med 20 grader i november og kalesjen nede. Et stykke inn i landet er det kupert og svingete, og lite trafikk. Her kan man presse gassen i bånn og jage den perfekte linjen gjennom svingene, eller leke seg med behersket bakhjulssladd når man føler for det. Stabilitetsprogrammet må slås av, for det ødelegger moroa. Mazda RX-8 har mye av den samme lekenheten, og slipper hekken ut enda lettere.

Under panseret står valget mellom to motorer – 1,8-liters eller 2-liters rekkefirer, og 126 eller 160 hester. Toliteren er langt fra klart sprekere enn lillebror, og med tanke på norske avgifters diskriminering av motorvolum er det like greit med den minste motoren, selv om man da går glipp av diff-sperre bak som på 2.0 Sport. Noen kunne ønske seg mere krefter, men som leken roadster til overkommelig pris treffer den spikeren på hodet.

Lanseringen i Norge skjer i april, og bilene er godt utstyrt: Manuelt klimaanlegg, stabilitetskontroll og antispinn, 16-tommers lettmetallfelger, kollisjonsputer foran og i sidene, og et kompetent stereoanlegg med 6 høyttalere. Skinninteriør koster 9400 kroner ekstra, men det er inkludert i 2.0 Sport. Toppversjonen har også 6-trinnskasse, 17-tommers felger, sportsligere Bilstein-dempere, Bose-anlegg med CD-skifter, xenonlys og mer, til kr 383.900.

Kort om bilen:

Lengde: 399,5 cm. Bredde: 172 cm. Høyde: 124,5 cm. Akselavstand: 233 cm. Bagasjeromvolum: 150 liter (VDA). Tankvolum: 50 liter.

1.8

2.0

Pris:

269.900

345.900

Sylindervolum:

1798 ccm

1999 ccm

kW(hk)/omdr.:

93(126)/6500

118(160)/6700

Nm/omdr.:

167/4500

188/5000

Egenvekt:

1155 kg

1155 kg

Aks. 0-100 km/t:

9,4 sek

7,9 sek

Toppfart:

196 km/t

210 km/t

Forbruk snitt:

0,73 l/mil

0,77 l/mil

CO2-utslipp:

174 g/km

185 g/km

Powered by Labrador CMS