Mazda MX-5 RF 2022
Mazda MX-5 RF 2022
Mazda MX-5 RF 2022
Mazda MX-5 RF 2022
Mazda MX-5 RF 2022
Mazda MX-5 RF 2022
Mazda MX-5 RF 2022
Mazda MX-5 RF 2022
Mazda MX-5 RF 2022
Mazda MX-5 RF 2022
Mazda MX-5 RF 2022
Mazda MX-5 RF 2022
Mazda MX-5 RF 2022
Mazda MX-5 RF 2022
Mazda MX-5 RF 2022
Mazda MX-5 RF 2022
Mazda MX-5 RF 2022
Mazda MX-5 RF 2022
Mazda MX-5 RF 2022
Mazda MX-5 RF 2022
Mazda MX-5 RF 2022
Mazda MX-5 RF 2022
Mazda MX-5 RF 2022
Mazda MX-5 RF 2022
Mazda MX-5 RF 2022
Mazda MX-5 RF 2022
Mazda MX-5 RF 2022
Mazda MX-5 RF 2022
Mazda MX-5 RF 2022
Mazda MX-5 RF 2022

Oppgraderinger for Mazda MX-5

Fem år etter lanseringen får fjerde generasjon MX-5 tekniske oppgraderinger som skal gjøre den enda mer kjøreglad. Dessuten lanseres nye spesialutgaver.

Publisert Sist oppdatert

Da Mazda lanserte fjerde generasjon MX-5 i 2016 var de i stor grad tilbake til røttene. Mens bilen hadde vokst gradvis gjennom de foregående generasjonsskiftene, var de nå tilbake med en kompakt modell som veide inn på rundt tonnet (med minste motor).

De lanserte også en helt ny RF-utgave med en spesiell takløsning som minner om Porsches klassiske Targa-variant.

Nå er tiden inne for en oppgradering, selvsagt med fokus på kjøreglede som har vært denne ikoniske roadsterens sterke side siden den så dagens lys for mer enn tre tiår siden.

Kinematic Posture Control
For å forbedre bilens allerede lovprisede kjøreegenskaper har Mazda utviklet et nytt system som de kaller Kinematic Posture Control (KPC). Teknologien er eksklusiv for MX-5.

Systemet virker ved at det oppdager hastighetsforskjell mellom bakhjulene når bilen svinger og legger et lett bremsetrykk på det indre bakhjulet. Dette forhindrer løft, forsterker egenskapene til bilens multilink bakhjulsoppheng og reduserer krenging.

KPC er ifølge Mazda mest effektivt når det stabiliserer bilen i svinger hvor det oppstår høye G-krefter samt på dårlig vei. KPC innføres som standardutstyr på alle MX-5 modeller og Mazda lover at systemet ikke tilfører ekstra vekt.

Spesialmodell og ny eksteriørfarge
I forbindelse med oppdateringen av MX-5 lanseres en ny spesialmodell kalt Terracotta. Modellen skiller seg fra en normal MX-5 2.0 ved at setene er trukket i eksklusivt, terracotta-farget skinn. I tillegg er bilens softtopp i en mørkeblå nyanse.

Spesialmodellen «White Edition» som ble innført i 2021 videreføres.

Alle MX-5 modeller blir tilgjengelig i den nye fargen Platinum Quartz, mens Snowflake White forsvinner ut av sortimentet.

Drivlinjer
Dagens drivlinjer videreføres, hvilket betyr at kunder har valget mellom 1.5L Skyactiv-G med 132 hk eller 2.0 Skyactiv-G som yter 184 hk. Mazda MX-5 er kun tilgjengelig med en 6-trinns manuell girkasse i Norge.

Du finner priser og data for dagens MX-5 her

Leveranser av 2022 Mazda MX-5 starter i mars, så du kan ha den klar i garasjen når cab-sesongen innledes.

Selv om cabriolet-salget er meget begrenset i vinterlandet Norge topper MX-5 statistikken hittil i år med 43 biler foran BMW Z4 med 10 biler og Mini med 9.

Om vi summerer alle nye cabrioleter registrert i vårt århundre ser topp 10-listen slik ut:

Kilde: OVF

Modell

Antall

1

Mazda MX-5

1005

2

Peugeot 307

818

3

Peugeot 206

699

4

Saab 9-3

667

5

Renault Megane

626

6

Mercedes SLK

620

7

Mini Cab

561

8

BMW 3-serie

493

9

VW New Beetle

432

10

VW Eos

389

Powered by Labrador CMS