Mazda Atenza

Mazda Atenza

Mazda Atenza

Mazda Taiki

Mazda Taiki

Mazda Taiki

Mazda Premacy HRE

Presens og futurum

Mazda avslører hva som blir å finne hos dem på den kommende Tokyo-utstillingen. Her blir det volumselgere og drømmebiler i skjønn forening.

Publisert Sist oppdatert

HER FINNER DU ALLE NYHETENE FRA TOKYO

En viktig lansering blir den av Atenza – hos oss bedre kjent som Mazda6, og nylig lansert i Europa-drakt på Frankfurt-utstillingen. Den kommer også til Tokyo i tre forskjellige innpakninger – som sedan, kombikupé og stasjonsvogn. Men der bærer den altså betegnelsen Atenza.

Mazda5 (Europa-navn) blir vist i en spesialutgave som Premacy Hydrogen RE Hybrid for å demonstrere at alternative drivlinjer også står på programmet hos Mazda. Her sitter en rotasjonsmotor med Mazdas avanserte system for hydrogen som forbrennes for å levere strøm til el-motoren.

Vi har kjørt med hydrogen på norsk jord

Les mer om Mazda6 her

Grønnere

Som tema for sin stand har Mazda valgt ”Bærekraftig Zoom-Zoom”. Med det vil de forsøke å overtale oss om at fremtidige produkter, som i større grad skal ta hensyn til miljøet, ikke nødvendigvis trenger å være kjedelige.

Mazda6 har du allerede fått vite en del om, og selv om bilen ikke kommer på markedet før våren 2008, skal vi har vår første prøvetur med et eksemplar allerede neste uke.

Det skal vi komme tilbake til, både her på BilNorge.no og i messeutgaven av Bil som vi nå er i god gang med å produsere.

Atmosfære

Taiki (japansk for atmosfære) er en ny konseptbil, og den følger i sporene til spennende navn som Nagare, Ryuga og Hakaze.

Les mer om Nagare her

Ryuga finner du her

Hakaze sto på årets Genève-utstilling

Som fjerde konsept i serien kombinerer den designlinjene fra Nagare (flytende) med mer konkret teknikk, som neste generasjon rotasjonsmotor og perfeksjonert aerodynamikk.

Dermed gir den oppskriften på en fremtidig sportsbil med motor framme og drivhjul bak. En ny RX-modell…

Her kan en nyutviklet Renesis-motor (16X) få plass – en motor som setter nye standarder med hensyn til utslipp og kjøreglede. Oppskriften er som skapt for en 2-seter med motor framme og drift på bakhjulene hvor aerodynamikk er brukt i utstrakt grad for å få frem det beste i bilen.

Vi får sikkert vite mer når vi besøker Tokyo i slutten av måneden.

Powered by Labrador CMS