-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ikke verdens raskeste, men
McLaren har vist de første glimtene av hvordan deres nye superbil skal se ut. Den er døpt P1 – det er åpenbart at her skal vi ha F1 assosiasjoner.
Når jeg snakker om F1 i denne sammenheng, dreier det seg ikke om noe så vulgært som disse enseterne som summer rundt en bane, men om McLarens til nå beste landeveisbil.
Designet av George Murray, en bil som ikke skulle gjøre motorsport, men som vant det første Le Mans den deltok i.
Den skulle bygges i meget begrenset antall - som ble enda mer begrenset enn man hadde regnet med (106 eksemplarer), og en bil som selv de som aldri har kjørt den, sverger på er verdens mest komplette, best balanserte, i det hele tatt: den mest fantastiske ever.
Dessuten var den en periode verdens raskeste produksjonsbil. 386 km/t – vi snakker 20 år tilbake i tid!
Den nye skal ikke bli den raskeste, ifølge Antony Sheriff, administrerende direktør for McLaren Automotive:
«Men i stedet for en latterlig toppfart skal den bli den raskeste, mest tilfredsstillende gatetillatte bilen rundt en racerbane. Det er det man virkelig bør måle en superbil på – og denne vil bli den mest spennende, den mest brukbare, den bilen med mest avansert teknologi og den mest vellykkede, dynamisk sett, superbilen noen gang».
Grei beskjed.
For første gang i selskapets historie skal de stille ut på en bilutstilling. Det har aldri skjedd før, til nå har vi blitt invitert på åpninger av McLaren butikker, i London, Frankfurt, Milano… men aldri til en åpning på en bilutstilling.
Det blir i Paris, selvfølgelig, og hva det egentlig er vi får møte der, aner jeg ikke – ikke en antydning av en spesifikasjon er sluppet.
Men vi kan vel gå ut fra at Frank Stephenson, sjefdesigner, skal få kjeft igjen. Bildene viser noe som kan være de opprinnelige F1-målene, paret med den dynamiske språkbruken Frank har valgt for sin første McLaren, 12C. Og den ble ikke universelt godt mottatt, kan man si.
Spesielt faller ikke de voldsomme skulpturelle elementene bak i smak hos alle. For meg snakker de imidlertid superbil før den har trillet ti centimeter.
Det blir antydet at de første leveringene ikke kommer til å skje før det har gått ett år etter Paris-debuten. Og det er slett ikke sikkert at det vil bli den samme bilen: der vil den bli presentert som en «Design Studie».
«Bilen vil bli et resultat av våre femti års racing- og landeveisbil-arv», sier Ron Dennis - sjefen over hele imperiet. «For 20 år siden satte vi nye standarder for superbiler med vår F1 - målet er å omdefinere begrepet en gang til».