-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
McLarens superbil på vei
Her er McLaren ute og tester en helt umaskert bil. Man trenger jo ikke kamuflere noe som allerede er vist frem offentlig.
Det dreier seg om McLaren Speedtail, som ble vist frem til potensielle kunder for et drøyt år siden.
I Jon Winding-Sørensens artikkel finner du det meste som er verd å vite om bilen, og litt av historien som ligger bak den.
Testbilen på bildene er merket «PP2», noe som indikerer at den er en såkalt «pre production protype». Slike benyttes gjerne for de siste tester, samt for sertifisering og typegodkjenning. De gir også ingeniørene muligheten til å fjerne eventuelle bugs før selve produksjonen starer.
Speedtail er siste tilskudd i McLarens «Ultimate Series» og beskrives av selskapet som selve etterfølgeren til legendariske F1. Mest på grunn av konfigurasjonen med tre seter, men også fordi den fra grunnen er designet til å bli Den Ultimate Grand Tourer, akkurat som F1 var.
Men Speedtail er diger sammenlignet med den relativt kompakte F1 – den har en lengde på hele 515 cm mot F1s 429 cm.
Legg merke til at bilen mangler utvendige speilhus – de erstattes av videokameraer og skjermer – noe som virker fornuftig tatt i betraktning at føreren skal sitte midt i bilen med en passasjer på hver side, litt tilbaketrukket i forhold til føreren.
På grunn av slike detaljer blir Speedtail ikke gate-lovlig i USA, men det forhindrer ikke at hver tredje kunde som har bestilt superbilen bor i Amerika.
Da aner det meg at flesteparten av de som kjøper bilen dessverre anser den mer som et investeringsobjekt enn en bil de gleder seg til å bruke.
McLaren har foreløpig ikke røpet detaljer med hensyn til drivlinje, men vi forventer at den vil få en fireliters V8 med twin turbo, tilsvarende den som benyttes i 720 S og Senna, koblet sammen med en elmotor til en samlet effekt på over 1000 hester.
En toppfart på 250 miles er antydet, rett over 400 km/t, så på den fronten har det ikke skjedd mye siden Gordon Murrays F1 fra 1993 som klarte 240,1 mph.
Totalt skal det bygges 106 eksemplarer av Speedtail – tilfeldigvis akkurat samme antall som av legendariske F1. Og selv med en prislapp på drøye to millioner euro er samtlige for lengst solgt, før en eneste bil er bygget.
Det skal mye til å oppnå samme status som McLaren F1 – den omsettes jevnlig på auksjoner for tre ganger pålydende pris.