-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Renault Mégane 1.5 dCi
1,5-liters diesel-motor? Høres pinglete ut, ikke sant? Men la deg ikke lure!
Først publisert i BIL 3 - 2003.
Dieselknakkingen er ikke til å ta feil av, men den tar aldri overhånd, selv ikke når motoren er kald er den så hørbar at det blir direkte sjenerende. Men du må skru opp volumet på radioen en tanke, og du må ha litt tålmodighet før varmen fra varmeapparatet kommer for fullt. Når du først har kommet i gang er det lite som minner deg på at det er en dieselmotor under panseret.
Motoren har et smalere anvendelig turtallsområde enn en bensinmotor, så ved akselerasjon kommer gearskiftene fort, og 1.5 dCi har ikke mulighet til å henge med Mégane 1.6 med bensinmotor fra stillestående og opp til 100 km/t. Men når du først har kommet i gang, er dieselmotoren fleksibel og overbevisende trekkvillig. Fra 70 til 100 km/t er den i sitt ess, og bakkene tar den med overbevisende kraft, selv når den er tungt lastet. 185 Nm er 22 prosent mer dreiemoment enn 1,6-liters bensinmotoren har å rutte med. Det merkes i bakkene, og ved normal kjøring står gearspaken godt parkert i femtegearets posisjon.
Den rå trekkraften bidrar også til at drivstofforbruket holdes på et minimum. Forbruk rundt 0,4 l/mil må du ikke anstrenge deg for å oppnå, og under halvliteren oppnår du også når du har blandet kjøring. Med 60-liters tank har du dermed en rekkevidde på drøyt 1200 km, det blir da lett så langt og så lenge mellom fyllingene at det er lett å glemme dem.
Mégane 1.5 dCi er ikke spenstig, men du verden hvilken tilfredsstillelse det er å ha så mye krefter til rådighet, så god komfort og være så sjelden innom bensinstasjonen. Og det skader vel ikke at den ser litt annerledes ut heller? Er du på jakt etter mye bil for pengene er dette et av Bils beste tips.
RENAULT Mégane 1.5 dCi:
Motor: 4-sylindret. Sylindervolum: 1461 ccm. Effekt: 60 kW (80 hk) v/4000 o/min. Dreiemoment: 185 Nm v/2000 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 5M.
Dekk: 195/65TR15.
Mål: Lengde: 420,9 cm. Bredde: 177,7 cm. Høyde: 145,7 cm.
Akselavstand: 262,5 cm.
Sporvidde f/b: 151,8/151,0 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1270 kg. Tillatt totalvekt: 1735 kg. Maks
vogntogvekt: 2035 kg. Maks taklast: 80 kg.
Bagasjerom: 330/420 liter (VDA).
Tankvolum: 60 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 14,3 sek
Toppfart: 170 km/t
Forbruk bykjøring: 0,56 l/mil
Forbruk landevei: 0,40 l/mil
Forbruk snitt: 0,46 l/mil
CO2-utslipp: 120 g/km
Pris: kr. 215.000,-
Forbruk i følge 93/116/EU.