Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS

Elbil på første klasse

Mercedes har i dag presentert sin elektriske luksus-limousine, EQS. Her får du krefter en masse, rekkevidde som tilfredsstiller den mest kresne og luksus på et nivå du aldri tidligere har opplevd i en elbil.

Publisert Sist oppdatert

EQS er den første elektriske luksus-sedanen fra Mercedes-EQ. Bygget på en helt ny elektrisk plattform vil den kunne tilby en rekkevidde på opptil 770 kilometer (WLTP).

– EQS introduserer et hav av teknologiske finesser som MBUX Hyperscreen, automatiske dører og skybaserte oppdateringer, kombinert med et utrolig komfortnivå. Vi kan i tillegg glede oss over en fantastisk rekkevidde på opptil hele 770 kilometer, og tittelen som den mest aerodynamiske produksjonsbilen i verden, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

Ny plattform åpner for nye designløsninger
EQS er bygget på en helt ny elektrisk plattform, og dette gir mange nye muligheter. Det gir blant annet en førerplass som er plassert betydelig lengre frem enn vanlig og en ekstra rommelig kupe.

Automatisk innfellbare dørhåndtak er standard på alle utgaver av EQS.En egen luke for påfylling av spylervæske er integrert på venstre forskjerm. Panseret kan nemlig kun åpnes av verkstedpersonell for utføring av vedlikeholdsarbeid.

Verdensmester på aerodynamikk
Med en cd-verdi fra 0,20 er EQS ifølge Mercedes den mest aerodynamiske produksjonsbilen i verden, noe som påvirker rekkevidden så vel som støykomforten positivt.

Coupéformen, flat frontrute, optimalisert gulv og stort sett lukkede lameller er bare noen av elementene som bidrar til klasseledende aerodynamikk og god aeroakustisk ytelse. I tillegg er det gjort aerodynamiske finjusteringer for å minimere luftmotstand.

Lang rekkevidde
Med rekkevidde på opptil 770 kilometer (WLTP) og en effekt på opptil 385 kW (523 hk) har den lite å skamme seg over sammenlignet med en konvensjonell S-Klasse.

Alle EQS-modellene har en elektrisk motor på bakakselen, mens versjonene med firehjulsdrift også har en motor på forakselen. 4MATIC-modellene har Torque Shift som intelligent og kontinuerlig fordeler kreftene mellom for- og bakakselen.

På et senere tidspunkt vil det introduseres en enda kraftigere høyytelsesversjon av EQS med opptil 560 kW. Vi kan nok anta at AMG har en finger med i spillet der.

Ny generasjon batterier
En ny generasjon batterier med betydelig høyere energitetthet introduseres til EQS. Det største av de to batteriene har et netto energiinnhold på 107,8 kWt som er rundt 26 prosent mer enn det som leveres i EQC.

Programvaren for batteristyringen er utviklet internt og tillater skybaserte oppdateringer (OTA). Energistyringen til EQS holdes derfor oppdatert gjennom hele livssyklusen til bilen.

Det modulære batterikonseptet har 400 V-arkitektur og kommer i to størrelser. Det ene med energiinnhold på 90 kWt og ti cellemoduler, og det andre på 107,8 kWt og tolv cellemoduler.

Rask lading
EQS kan lades med opptil 200 kW på hurtigladestasjoner, og med opptil 22 kW med ladeboks via den kraftige ombordladeren. En rekkevidde på nye 300 kilometer (WLTP) kan dermed lades opp på kun 15 minutter under ideelle forhold.

Electric Intelligence planlegger den raskeste og mest praktiske ruten med ladestopp. Den baserer seg på flere faktorer som topografi, rute, omgivelsestemperatur og fart. Den reagerer i tillegg dynamisk på trafikkork eller endring i kjørestil.

Systemet ser også antallet ladestasjoner, deres ladekapasitet og betalingsfunksjoner. Takket være temperatur- og ladestyring kan høy ladeeffekt opprettholdes over lengre tid.

Skybaserte oppdateringer
Med EQS tilbys muligheten til å aktivere helt nye funksjoner via skybaserte oppdateringer (OTA). Det betyr at kunden kan oppdatere bilen over natten og ha nye funksjoner tilgjengelig neste morgen.

Hvis du syns bilen er for stille skal du vite at kjørelyden «Roaring Pulse» vil være tilgjengelig i Mercedes me butikken, hvor du også finner diverse spill og Mercedes-Benz quiz.

Noen av funksjonene i EQS kan etter kjøpet tilpasses etter personlige preferanser. Dette inkluderer åpning av bakakselstyringsfunksjonen som gir deg en styrevinkel på bakhjulene på opptil ti grader.

De fleste kontrollenhetene i bilen kan oppdateres via OTA for service- og vedlikeholdshensyn. Denne teknologien sparer kundens tid siden vedkommende ikke trenger å besøke et verksted for oppdateringer.

Automatiske komfortdører
Som et tilvalg har EQS automatiske komfortdører både foran og bak. Med ett trykk kan de automatiske komfortdørene åpnes eller lukkes.

En spesiell velkomstfunksjon kan aktiveres via MBUX-systemet. Den fungerer slik at når sjåføren kommer nærmere bilen enn seks meter, så sklir dørhåndtakene elegant ut. Når sjåføren kommer nærmere enn halvannen meter, så låses den opp og førerdøren åpnes automatisk.

Bakdørene kan også åpnes automatisk ved å bruke MBUX-systemet. En praktisk funksjon når du skal hente eller avlevere noen, som gjør inn- og utstigning spesielt behagelig.

Lærer sin hersker å kjenne
EQS er et eksepsjonelt intelligent kjøretøy med opptil 350 sensorer, avhengig av utstyret. Disse registrerer avstander, hastigheter, akselerasjoner, lysforhold, nedbør, temperaturer, setebruk, samt sjåførens blunking og passasjerens tale.

Denne informasjonsmengden blir behandlet av kontrollenheter som, kontrollert av algoritmer, tar beslutninger på millisekunder. Den nye EQS kan utvide evnene sine basert på nye opplevelser, fordi den er i stand til å lære takket være kunstig intelligens (AI).

Bakakselstyring med en styrevinkel på opptil 4,5 grader er standard og bidrar til det praktiske og dynamiske inntrykket av EQS. Som tilleggsutstyr kan bakakselstyring med en styrevinkel på opptil 10 grader bestilles eller aktiveres med en skybasert oppdatering (OTA).

Med 10 graders styrevinkel på bakhjulene får EQS en svingradius på 10,9 meter, noe som tilsvarer mange kompaktmodeller, til tross for at EQS er over 5 meter lang.

Autonom kjøring
Det er forventet at den valgfrie DRIVE PILOT vil kunne kjøres i autonom modus i opptil 60 km/t der trafikktettheten er høy, eller på passende motorveiseksjoner i Tyskland, i løpet av første halvdel av 2022.

Den generelle introduksjonen av DRIVE PILOT vil følge gradvis i europeiske land så fort reguleringer tillater det.

Takket være de kraftige sensorene som overvåker kjøretøyets omgivelser kan parkeringssystemene hjelpe sjåføren med å manøvrere i mange områder. Sjåføren kan for eksempel parkere og hente bilen via smarttelefon ved hjelp av Remote Parking Assist.

MBUX
MBUX (Mercedes-Benz User Experience) ble først introdusert i 2018 i A-Klasse, og finnes nå i mer enn 1,8 millioner Mercedes-Benz personbiler.

For noen måneder siden debuterte andre generasjon av dette systemet i nye S-klasse, men nye EQS er allerede det neste store steget.

Med lærbar programvare tilpasser kontroll- og skjermkonseptet seg til brukeren og gir vedkommende personlige forslag til flere av infotainment-, komfort- og kjøretøyfunksjonene.

Denne store, buede skjermenheten, ser ut til å sveve fra A-stolpe til A-stolpe. Under en felles glassflate finner du tre skjermer som visuelt smelter sammen til én. Den valgte visningsstilen vises jevnt på alle skjermer og lysstyrken er tilpasset lysforholdene i interiøret.

EQS er produsert på en karbonnøytral måte, og det brukes ressursbesparende materialer som tepper laget av resirkulert garn. Dette skyldes at Mercedes-Benz vurderer hele verdikjeden, fra utvikling og leverandørnettverk til egen produksjon.

Norske priser på EQS forventes før sommerferien, og det er indikert at de første bilene ankommer landet i september 2021.

Tekniske data – Størrelse og vekt:

EQS 450+

EQS 580 4MATIC

Lengde/bredde/høyde

mm

5216/1926/1512

Svingradius (med bakakselstyring 4.5°/10°)

m

11,9/10,9

Bagasjeromsvolum

L

610-1770

Vekt

kg

2480

2585

Lastekapasitet

kg

465-545

475-550

Maksimal totalvekt

kg

2945-3025

3060-3135

cd-verdi fra

0,209

0,209

Tekniske data – Motor, batteri og lading:

EQS 450+

EQS 580 4MATIC

Hjuldrift

Bakhjulsdrift

Firehjulsdrift

Elektrisk motor

Permanent synkron motor (PSM)

Effekt

kW

245

385

Dreiemoment

Nm

568

855

Akselerasjon (0-100 km/h)

s

6,2

4,3

Toppfart

km/t

210

210

Batterikapasitet (WLTP)

kWt

107,8

107,8

Maksimal regenereringskapasitet

kW

186

290

Ombordlader (standard/tilleggsutstyr)

kW

11/22

11/22

Hurtiglader

kW

200

200

Blandet forbruk (WLTP)

kWt/100 km

15,7-20.4

17,4-21,8

CO2 utslipp (WLTP)

g/km

0

0

Powered by Labrador CMS