Mercedes-Benz S560 e
Mercedes-Benz S560 e
Mercedes-Benz S560 e
Mercedes-Benz S560 e
Mercedes-Benz S560 e
Mercedes-Benz S560 e
Mercedes-Benz S560 e
Mercedes-Benz S560 e
Mercedes-Benz S560 e
Mercedes-Benz S560 e
Mercedes-Benz S560 e
Mercedes-Benz S560 e
Mercedes-Benz S560 e
Mercedes-Benz S560 e
Mercedes-Benz S560 e
Mercedes-Benz S560 e
Mercedes-Benz S560 e
Mercedes-Benz S560 e
Mercedes-Benz S560 e
Mercedes-Benz S560 e
Mercedes-Benz S560 e
Mercedes-Benz S560 e
Mercedes-Benz S560 e
Mercedes-Benz S560 e
Mercedes-Benz S560 e
Mercedes-Benz S560 e
Mercedes-Benz S560 e
Mercedes-Benz S560 e
Mercedes-Benz S560 e
Mercedes-Benz S560 e
Mercedes-Benz S560 e
Mercedes-Benz S560 e

Hybridenes S-Klasse

Mercedes lanserer nå tredje generasjon hybrid S-Klasse. Hvis du er i markedet for en stor luksuslimousin er den verd å vurdere.

Publisert Sist oppdatert

Den ladbare hybriden Mercedes-Benz S 560 e er ifølge produsenten bestillingsklar fra i dag. Økt elektrisk rekkevidde og kjappere opplading er blant hovedargumentene for nykommeren.

Les vår prøvekjøring av Mercedes S500 Plug-in Hybrid fra 2014

Det er kun den lange utgaven av Mercedes S-Klasse som leveres med denne drivlinjen. Her kombineres en V6 bensinmotor på 367 hk med en elmotor på 90 kW til en samlet effekt på 476 hestekrefter.

Effekten er på nivå med V8-utgaven S 560 4Matic (469 hk), og maks dreiemoment er for begge variantene 700 Newtonmeter. Felles er også nitrinns automatgirkasse.

Men når det kommer til forbruk og utslipp skiller modellene seg dramatisk fra hverandre – i alle fall i teorien.

Hybridutgaven har en oppgitt rekkevidde (NEDC2) på cirka 50 kilometer og et snittforbruk på 0,25 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 57 gram per kilometer.

V8-utgaven piner seg så vidt under literen på mila med et CO2-utslipp på 225 g/km.

Dette vil få dramatiske utslag når norske avgifter skal beregnes, så vi kan anta at nykommeren blir vesentlig rimeligere enn kr 1.683.000 som er prisen på S 560 4Matic Lang.

Les også: I fjor sommer kjørte vi den oppgraderte S-Klassen

Batteripakken har en ny kjemisk sammensetning bestående av litium, nikkel, magnesium og kobolt (Li-NMC) og har fått økt sin kapasitet fra 22 til 37 Ah.

For første gang kommer også batteripakken fra Daimlers heleide datterselskap, Deutsche Accumotive. AC/DC-konverteren som tidligere var plassert i bagasjerommet, er nå plassert sammen med øvrig elektronikk.

På tross av at lagringskapasiteten har økt med over femti prosent, er den fysiske størrelsen på batteripakken redusert.

Og takket være en vannkjølt «on-board» lader med kapasitet på 7,4 kW kan batteripakken fylles fra 10 til 100 prosent på rundt halvannen time fra en Wallbox (Mercedes har introdusert en oppgradert versjon av denne også).

Fra en vanlig stikkontakt (8A) tar prosessen cirka fem timer.

Føreren kan selv påvirke hvordan han vil bruke drivlinjen for ulike forhold. Man kan velge mellom maksimalt med krefter eller mest mulig økonomisk kjøring.

I sistnevnte modus vil systemet benytte forbrenningsmotoren i minst mulig grad. Dette fungerer ekstra effektivt om man har lagt inn en rute i navigasjonsanlegget.

Mercedes har vektlagt et komfortabelt klima i sin nye limousin. Man kan selvsagt varme opp eller kjøle ned bilen før avgang, mens den står tilkoblet strømnettet.

Viktigste data for Mercedes-Benz S 560 e

Sylindre

Rekkesekser, bensin

Slagvolum (ccm)

2996

Effekt bensinmotor (kW/hk v/omdr.)

270/367 v/ 5500-6000

Dreiemoment bensinmotor (Nm v/omdr.)

500 v/ 1800-4500

Effekt elmotor (kW)

90

System effekt (kW/hk)

350/476

System moment (Nm)

700

Aks. 0-100 km/t (s)

5,0

Toppfart (km/t)

250

Toppfart, elektrisk (km/t)

over 130

Snittforbruk (l/mil)

0,26-0,25

CO2 utslipp (g/km)

59-57

Total batterikapasitet (kWt)

13,5

Elektrisk snittforbruk (kWh/100 km)

20,2-20,0

Electric rekkevidde (km)

Opp til 50

Powered by Labrador CMS