-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Overflødighetshorn hos Mercedes
Mercedes inviterte til en dagen-før-dagen rundt et svømmebasseng i Paris. Flere spennende debutanter – ikke bare blant bilene.
Nå hører det også med til historien at vi snakker ikke om hvilkensomhelst badeplass. Molitor heter det, overklasse også da det ble åpnet for 90 års tid siden.
Innviet av ingen ringere enn Johnny Weissmuller som senere ble Tarzan. Det var også her Louis Réard presenterte verden for bikinien i 1946.
Det nydelige Art Deco-anlegget forfalt skikkelig, men ble restaurert og åpnet igjen som luksusherberge for noen år siden. Dette er tredje gang Mercedes har brukt det til førpresentasjoner, men det har vært dårlig med bikinier i denne perioden.
Jeg sa at det vare mange spennende debutanter her, og da tenker jeg nok først og fremst på besetningen.
Så før det blir noe om biler:
Først og fremst sluttet nemlig Anette Winkler, skikkelig steintøff dame som har vært sjef for Smart i åtte år nå – og har virkelig fått merket på kartet. Det er lenge siden det ble kjent at hun ville gi seg den 1. oktober – så der satt de da i den nye konsept-smarten og takket og ønsket hverandre lykke til – hun og Katrin Adt, den nye sjefen.
Også hun med 20 års fartstid hos Daimler, men mer på HR-siden. Det skal bli spennende å se hvordan hun føyer seg inn i den økende kvinnedelen i leder-segmentet hos Daimler.
Men det var biler du ville høre om - la meg bare fullføre…
Ola Källenius tilhører ikke den økende kvinnedelen, men absolutt den økende svenskedelen, og han var egentlig også debutant her.
En smart svenske – og nå var det endelig bekreftet. Han skal bli den nye Dieter Zetsche, Daimler-sjef – eller Forstander som vi korrekt må oversette det som.
Vorstand er nemlig ikke det samme som det norske Styret, men det er i Forstandelsen Ola skal overta lederposisjonen.
Men la meg servere en debutant til, før vi begynner med biler.
For så var det Katja Bott. Hun er blitt den nye dama som skal ta seg av bortskjemte journalister – hun går inn som sjef for Global Kommunikasjon hos Daimler Cars.
Henne skal dere få møte senere, jeg skal ha en prat med henne onsdag for jeg syns det er litt interessant å høre hvordan hun oppfatter Dinky Toys-fraksjonen i forhold til der hun kommer fra.
Hun var nemlig kommunikasjonssjef hos Daimler Trucks i Nord-Amerika og representerte merker som Freightliner, Western Star, Detroit Diesel og Thomas Built Buses. Litt av en overgang.
Biler – der kan vi jo begynne bakfra. EQC, som vi først hilste på i Stockholm for noen uker siden, sto her i akkurat samme utgaven: EQC 400 – så det hadde ikke skjedd noe med ytelsen.
Ikke med utseendet heller – bilen var akkurat like lite foroverlent som vi husket den.
Bakoverlent vil jeg imidlertid påstå var holdningen til den flunkende nye Mercedes-AMG A35 4MATIC – den har, tror jeg, en slags verdensrekord i hekkspoiler for klassen Kompakte Familiebiler. Her har tilbehør-industrien virkelig noe å strekke seg etter.
2-liters firer med turbo og 306 hk trenger kanskje noe såpass stort, med luftstrøm både over og under, for å holde det hele på bakken, men jeg har vel en følelse av at dette er like mye designere som vindtunneler. Si fra hvis jeg tar feil.
400 Nm forresten, fra 3000 omdreininger – så den er ikke verdens smidigste enhet. Men det hjelper nok med en AMG SPEEDSHIFT DCT 7G distribusjon. (Hvor kommer alle disse navnene fra og MÅ vi skrive dem med store bokstaver?)
Om den ikke er elastisk, er den sikkert dynamisk nok – samme sideveis-kapabilitet som dagens A45 ble vi fortalt.
Men da jeg spurte kunne selvfølgelig ikke AMG-sjefen, Tobias Moers, si noe om det kom noe enda mere i dette karosseriet – foreløpig får vi nøye oss med A 35.
Jeg tør ikke tenke på størrelsen på spoileren hvis de skulle bygge en 45.
Fem kjøreprogram og 4,7 sekunder, du vet til hva – er sikkert også sentrale informasjoner.
Men det var flere nye biler.
Smart-konseptet for eksempel, som du allerede har møtt i Photoshop.
I virkeligheten så den enda bedre ut – det er vanskelig å forstå hvorfor det ikke skulle eksistere en forretningsmulighet for noe slikt. Når Norge setter verdensrekord i Twizy, burde det være muligheter for noe slik som dette også.
Det gamle og den nye Smart-sjefen så ut som de likte seg ombord. Og uansett burde designere verden over lære litt av et så lyst og lekkert interiør der skjermen faktisk får en diskret rolle. Og hva i all verden er gæe’rnt med å kutte av toppen på rattet?
Men selve stor-premieren var selvfølgelig den nye GLE. I motsetning til dagens modell er denne flunkende ny. Med den mest avanserte plattformen hos Daimler i dag, var det noen som sa.
Den har en sentral rolle i konsernet, dersom du ikke visste det var det nemlig Daimler som oppfant premium SUV-segmentet med M-Klassen for 21 år siden, forkynte Britta Seeger. Hun er ansvarlig for marketing og salg av MB personbiler, så hun må jo vite det.
Det jeg syns er litt mer spennende enn at bilen har kunstig intelligens så den kan slå på et eller annet lys dersom du leter etter noe på passasjersiden (akkurat det skjønte jeg ikke – eller sovnet litt), og at den har en mer komplett oppkobling enn noen gang, syns jeg det er at denne gjør bruk av 48 Volt – noe som blant annet tillater en mye mer omfattende aktiv fjæring.
Jeg husker jeg ble stum av S-klassens evne til å holde karosseriet flatt, samma hva – denne her skal visstnok være enda bedre i avdelingen for ACTIVE BODY CONTROL (der er vi igjen!)
De har til og med lagt på noe som heter Active Tailback Assist (Små Bokstaver!!!) som jeg ikke aner hva er, men som fikk meg til å flire litt, dels fordi jeg husker Mitsubishi leverte noe som het Active Footwork en gang som hørtes ut som Kom Skal Vi Danse, og dels fordi jeg syntes kanskje det ble litt overload av hekker her.
Først hadde vi AMGs kjempehekk, og så hadde jeg sett en nydelig liten karikatur på en av designtegningene av smartkonseptet der designeren, Mohammad Hossein Aminiyekta, hadde plassert inn en bitteliten, søt andunge med en bobletekst der vi kunne lese «That’s my tail!».
Men bortsett fra det vet jeg lite om GLE-en. Sikkert det vanlige utvalget motorer og transmisjoner. Det skal ikke ta lang tid før vi få alle detaljer om spesifikasjoner og utslipp og priser. Midten av november var det noen som burde vite slik, som regnet med at den ville kunne bestilles.
Og så var det den siste store lille debutanten. Den nye B-Klassen. Den var det imidlertid ikke plass til sammen med alle fluktstolene rundt bassengkanten, så den ventet Daimler med å vise oss. Men på åpningsdagen, nå, i dag, er vel den også avslørt.