-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Karosseriforum AS:
Daglig leder
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Mercedes-Benz Vaneo
Med A-Klasse som opphav fremstår Vaneo som en fullverdig familiebil – med stort utvalg av spesialinnredninger.


Vaneo
Vaneo
Først publisert i BIL 12 - 2001.
Med tanke på at Vaneo har en utvendig lengde på knapt 420 cm – bare fem centimeter mer enn Golf – er det imponerende innvendig plass den kan vise til. Med tre seterader, altså med akseptabel plass til syv personer, er det riktignok ikke mye plass til bagasje. Fabrikken oppgir 150 liter, men det virker som et optimistisk anslag. Bruker vi bilen som femseters stasjonsvogn er det derimot plass til drøyt 700 liter bagasje – det normale bagasjevolumet i en stasjonsvogn i mellomklassen er mellom 400 og 500 liter.
Som i flere av de andre kompakte syvseterne som har kommet på markedet, er ikke plassen hovedproblemet, for det er sjelden at alle sju setene er i bruk på langturer – begrensningen ligger i tillatt nyttelast. Vaneo kan vise til 600 kg nyttelast, og det betyr at det bare er lov å ta med 75 kg bagasje hvis de sju setene er fylt opp med passasjerer med en gjennomsnittlig vekt på 75 kg.
Bike og Carry
Vaneo har ikke kostet all verden å utvikle, for den er basert på A Klasse. Motorprogrammet er i sin helhet hentet fra A-Klasse, mens noen komponenter er hentet fra andre Mercedes-modeller. Utvendig er Vaneo større i alle retninger, så det er bare formen som minner om A-Klasse. Se bare på akselavstanden, som er 30 cm større enn på lang A-Klasse og hele 48 cm større enn på den vanlige A-Klasse.
Ved at hovedtrekkene i konstruksjonen er hentet fra A-Klasse, har Mercedes i stedet brukt ressurser på å utvikle et rikt utvalg av ulike spesialiserte "pakkeløsninger" for å skreddersy bilen til brukernes ulike behov. Det er ikke noe i veien for å kjøpe alle pakkene, det er bare snakk om plass til å oppbevare komponentene når de ikke er i bruk – i tillegg til at de koster penger, da. Fem slike spesialløsninger er klare, med beskrivende navn som Bike for de sykkelglade, Carry for hageentusiastene, Dog for hundeeiere, Snow for skifolket og Surf for de ivrigste badegjestene.
Varianten Carry er enkelt og greit en sammenleggbar plastkasse som tar omtrent samme plass som en pall når den er stuet vekk i garasjen. Når baksetene er løftet ut av Vaneoen, skyves kassen inn gjennom bakdøren og foldes ut som et trekkspill. Kassen, med bredde 114 cm og åpningen bakover, kan brukes til å frakte hva som helst, for eksempel hageavfall og annet skrot til miljøstasjonen. Når du klapper sammen kassen og løfter den ut igjen, er bagasjerommet akkurat like rent som før.
Fem motoralternativ
Leveringsprogrammet omfatter tre bensin- og to dieselmotorer. Den minste dieselmotoren, som yter 75 hk, blir sannsynligvis ikke tatt inn til Norge. Dermed kan norske kunder velge mellom tre bensinmotorer, nemlig 1,6-liter med 82 hk, 1,6-liter med 102 hk og 1,9-liter med 125 hk. 82-hesteren orker ikke så mye i motbakkene, så hvis bilen skal brukes ofte som 7-seter bør du velge en større motor. Dieselvarianten er en 1,7-liters CDI-motor med 91 hk og et voksent dreiemoment allerede fra 1600 o/min. Motorene kan kombineres med tre ulike gearkasser: Manuell, automat og halvautomat. Sistnevnte, som mangler clutchpedal, men som sjaltes med gearspak på vanlig måte, er lett å venne seg til.
Tre utstyrsnivåer finnes, hvor standardutgaven kalles Trend, en noe mer utstyrt variant kalles Family, og toppmodellen med stor vekt på interiørdetaljer kalles Ambiente. Standardutstyret på alle modellene omfatter ABS-bremser med antispinnsystem, elektronisk stabilitetsprogram og fire kollisjonsputer.
Ved påsketider er den på plass i Norge. De første bilene vil ha topphengslet bakluke, men i løpet av 2002 er det mulig å bestille todelt, sidehengslet bakdør. Den varianten er nok mest aktuell når Vaneo leveres som ren varebil fra våren 2003.
DETTE ER MERCEDES-BENZ Vaneo:
Lengde: 419,2 cm. Bredde: 174,2 cm. Høyde: 183,0 cm. Akselavstand: 290,0 cm. Sporvidde f/b: 153,5/151,0 cm. Bagasjeromvolum: 150/715/2400 liter. (VDA). Tankvolum: 54 liter.
Forbruk i følge 93/116/EU.
Prisene gjelder utstyrsnivå Trend, unntatt 1.6/102 hk som er InBusiness.