-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mercedes SL: Egotripp til drømmeland
Bare smak på ordet
Først publisert i Bil 5 - 2008.
Mercedes SL, nå ansiktsløftet til bedre ytelser og litt mer luksus, tar slett ikke steget ned på OBOS-nivå selv etter introduksjonen av "billigvarianten" SL 280. Pris: 1.125.700 kroner.
Men ærlig talt: SL 280 er – selv med 231 hestekrefter – slappe greier. Etter å ha cruiset med taket nede gjennom Beverly Hills og Hollywood og nikket høflig til de utallige Bentleyer og Ferrarier som dukket opp bak meterhøye hekker, er vår konklusjon klar: Har du ikke minst råd til SL 350 (316 hk) har du egentlig ikke råd til SL.
Pur nytelse
Men fra 350 begynner det å smake fugl. Hvis du bare jakter på en toseter med komfort balansert mot bra kjøreegenskaper, så er uten tvil SL 350 valget. Den er rask nok uten å virke oppfarende, og bilen vekker heller ikke halve bydelen med sitt blotte nærvær. Snakker vi ikke egentlig om pur nytelse?
SL 500 (388 hk) faller liksom litt mellom designersofaene. Komfortabel, ja vel? Rask, ja vel? Men hva så? For fra 1,7 millioner er steget kort til 2,4 millioner og SL 600. Vi sier nei til SL 600 også, og forklaringen ligger naturligvis gjemt bak bokstavene AMG. SL 63 AMG.
SL 63 AMG yter ikke særlig mer enn SL 600 (525 mot 517 hk) og koster i praksis det samme. Men der SL 600 cruiser lydløst avsted, glefser SL 63 AMG allerede før første tennpluggslag. Men ny, syvtrinns gearkasse, forbedret styring og demping nærmer du deg himmelen i kjøreopplevelse enten reisen foregår i indigo i byens lysløype eller i rødt mot solnedgangen.
Relativt tørst
At vi etter 200 kilometer med høydeforskjell på over 2000 meter klokket inn forbruket til 3,39 liter/mil sier det meste om hvor vanskelig det var å finne fotfeste etter landingen.
I SL 65 AMG med 12 sylindere skyver 1000 Nm i moment like mye som de 612 hestekreftene sparker. Men åtte AMG-sylindere låter bedre enn 12, og er de 12 verd 900.000 kroner mer? Vi svarer nei. Da ville vi nok heller valgt en Bentley. Men for 2,4 mill blir svaret enkelt: SL 63 AMG!
Har du ikke pengene klar, så er det bare å hente fram kulepennen og lottokupongen
MERCEDES-BENZ SL 63 AMG
Motor: V8, 6208 ccm. Effekt: 525 hk v/6800 o/min, 630 Nm v/5200 o/min. LxBxH: 4,61 x 1,82 x 1,30 m.
Akselavstand: 2,56 m. Egenvekt: 1895 kg.
0–100 km/t: 4,6 sek. Toppfart: 250 km/t (sperret).
Pris: 2.390.800.
Konkurrenter: Aston Martin V8/DB9, Cadillac XLR, Ferrari F430, Jaguar XK8/XKR, Porsche 911.