Mercedes SLK: Tøff i trynet

Mercedes-Benz SLK er klar i ny drakt. To-seteren har fått mer muskler – og lavere pris.

Publisert Sist oppdatert

Mercedes-Benz SLK 200 K

Først publisert i Bil 4 - 2008.

Selv om vi snakker om en ansiktsløfting, forsikrer Mercedes-Benz at 650 komponenter er nye på SLK. De synlige elementene er først og fremst ny front med tydeligere SLR-gener, ny bakende, modifisert interiør med nye instrumenter og tre-eket sportsratt.

Lavere CO2

I disse miljøtider er det verdt å nevne at motorprogrammet byr på lavere CO2-utslipp enn før, til tross for at det hentes ut flere hester. Dette gjelder så vel SLK 200 K som SLK 280 og SLK 350. For eksempel har Vsekseren i SLK 350 beholdt sylindervolumet, men effekten er økt med 33 hk til 305 hk. Til tross for mer muskler er forbruket rundt ti prosent lavere enn før, enten du velger manuelleller automatkasse. En detalj som ikke er mer beskjeden, er lydopplevelsen. Ingeniørene har lagt ned mye tuningarbeid i eksosakustikken. I motorstyringsprogrammet er det lagt inn en dobbeltclutch-funksjon når den automatiske 7G-Tronicgearkassen sjalter ned – lydbildet alene er nok til å lokke fram det store smilet.

Billigere innstegsmodell

Det er liten tvil om at det er 200 Kompressor, minstemann i motorprogrammet, som vil stå for brorparten av SLK-salget her hjemme. Her er ytelsen økt med 21 hk til 184 hk. Likevel er CO2-utslippet senket med 27 g/km, og dermed er prisen på denne innstegsmodellen ca. 21.000 kroner lavere enn før. Det betyr at startprisen smyger
seg under en halv million.

200 K er forbausende rask, når den bare trenger 2,7 sekunder lenger tid fra null til hundre enn prestisjemodellen 55 AMK er det vanskelig å kalle den en sinke. Styringen er meget fint balansert og gir nydelig styrefølelse. Hjuloppheng og fjæring, hvor du kan velge Sport eller Comfort, bidrar også med sitt til en helstøpt kjøreopplevelse.

Gledesspreder

Toppmodellen, SLK 55 AMG, er den eneste som har beholdt motoren uforandret, det vil si en V-åtter som byr på 360 hk. Dette er et råskinn som burde vært tilgjengelig i små doser på blå resept – det er helt umulig å forlate førersetet i denne bilen uten et stort flir i ansiktet, det eneste deprimerende er prisen: 1.276.600 kroner, takk.

Den er ikke det aller raskeste vi har kjørt, men nesten. Med en egenvekt som bare er 65 kg høyere enn lillebror SLK 200 Kompressor, men med nesten dobbelt så mange hester, sparker den i gang fra null til 100 på 4,9 sekunder.

Opplevelsen er gedigen. Forutsetningen er tørr asfalt. Kreftene overføres til underlaget gjennom gummidimensjon 225/40 foran og 245/35 bak, begge 18 tommer.

Velger du AMG-versjonen er du sikret eksklusivitet – siden februar 2004 (da andre generasjon SLK kom) er det solgt 362 nye SLK gjennom den offisielle norske importøren, av disse er det én eneste AMG.

MERCEDES-BENZ SLK 200 K
Motor: 4-syl. rekkemotor, 1796 ccm. Effekt: 135 kW (184 hk) v/5000 o/min, 250 Nm v/2800–5000 o/min.
LxBxH: 410 x 178 x 130 cm. Akselavstand: 243 cm.
Egenvekt m/fører: 1390 kg.
Dekk: 205/55 R16 V.
Bagasjerom: 300 liter (VDA).
Tankvolum: 70 liter.
Aks. 0–100 km/t: 7,6 sek. Toppfart: 236 km/t.
Forbruk, blandet kjøring: 0,77 l/mil. CO2-utslipp: 182 g/km.
Pris: Kr 499.700.
Konkurrenter: Audi TT, BMW Z4.

Powered by Labrador CMS