-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mercedes SLK
Det som startet som en studie for en fremtidig SL, ble SLK, kortere, lettere og med mindre motorer enn SL, men like fullt en sportsbil. Og hvilken sportsbil! Det virker som Mercedes har holdt de nostalgiske elementene på en armlengdes avstand under hele designprosessen. Men de er der!
Først publisert i BIL 6 - 1996.
To år og tre dager etter at Mercedes viste den første designstudien, hadde SLK verdenspremiere på bilutstillingen i Torino. I mellomtiden hadde Mercedes laget enda en prototype for utstillinger, og de som har vært mye i Stuttgart har i lengre tid kunnet se SLK prototyper på gata.
Få andre bilprodusenter er så forfulgt av spionfotografer som Mercedes, og det kostbart å holde et prosjekt som SLK hemmelig. Det kan være en av grunnene til at Mercedes denne gang har valgt å være mer åpen. En annen grunn kan være at SLK ikke erstatter noen annen modell i Mercedes-programmet, og sånn sett vil ekstra publisitet bare være av det gode.
Pris: Drøyt 400.000
Det er ingen tvil om at SLK blir en suksess. Ordrebøkene er fulle og Norge har for 1996 fått en beskjeden kvote på 20 biler, biler som solgte seg selv. Med en prislapp på drøyt 400.000 kroner for en SLK 200, og drøyt 500.000 for en SLK 230 Kompressor, anser de som har slike penger at dette er en god handel.
Og jeg er tilbøyelig til å være enig. SLK er en klassiker før den kommer i salg. Delvis på grunn av de spesielle konseptet, men også fordi Mercedes har satset på moderne linjer med beskjedne innslag av nostalgi. Her finner du ikke utidig bruk av gamle stilelementer. Men de er der, diskrete, men likevel virkningsfulle.
De to forhøyningene på panseret fører tankene tilbake i tid. Ser du godt på hjulsentrene vil du finne den gamle Mercedeslogoen og setter du deg inn bak rattet finner du instrumenter med hvite skiver og forkrommede rammer, innslag fra 50- og 60-tallet. Og det er det. Enkelt og smakfullt i kombinasjon med elegante linjer og moderne tekniske løsninger.
Kompressor og 193 hk
Teknisk sett flytter ikke SLK grenser. Motorutvalget kjenner vi fra C Klasse. 2-literen i SLK 200 yter 136 hk og 190 Nm og gearkassen er femtrinns enten du velger manuell eller automat. SLK 230 Kompressor har fått samme motor som C 230 Kompressor. Men siden introduksjonen er det foretatt noen mindre elektroniske endringer, endringer som også har kommet C 230 Kompressor til gode. Effekten er 193 hk og dreiemomentet er 280 Nm, og også her har du to femtrinnskasser å velge mellom.
Mercedes har også utviklet en 2-liters utgave av kompressor-motoren. Effekten for den er 192 hk og den gir 270 Nm dreiemoment. Denne motoren vil være gunstigere med tanke på det norske avgiftssystemet, og vi skal ikke se bort fra at vi får 200 Kompressor istedenfor 230 Kompressor til Norge. Skal jeg tippe vil jeg holde en knapp på 230 Kompressor, blant annet fordi 200 Kompressor ikke leveres med automatgear.
SLK er fire meter lang og slett ingen lettvekter. 230 Kompressor veier 1325 kg, men med 193 hk til rådighet blir det likevel gode prestasjoner. 0 til 100 km/t går unna på henholdsvis 7,6 og 7,5 sekunder avhengig av om du velger manuell eller automatisk gearkasse. Den 55 kg lettere SLK 200 gjør samme øvelse på henholdsvis 9,7 og 10,3 sekunder.
Teknikk fra C Klasse
Også når vi ser under SLK vil vi finne kjent teknikk. Selv om akselavstanden er vesentlig kortere enn for C Klasse, har Mercedes valgt å hente hjulopphengene fra denne. Riktignok litt modifisert, men i prinsipp samme konstruksjon. Fjæring og demping er strammet opp og det hele er dessuten senket noen millimeter. Mens SLK 200 står på 205/50HR15 dekk på alle hjul, står SLK 230 Kompressor på 205/55VR16 dekk foran og 225/50VR16 dekk bak.
Det som skiller Mercedes fra alle sine konkurrenter er taket. Og det er her Mercedes har vært innovative. I stedet for stofftak har de valgt å bruke et ståltak som ved et trykk på en knapp felles ned eller legges på automatisk. Ulempen med denne løsningen er at den tar mye plass. Med taket nede har du bare 145 liter bagasjevolum, mens du med taket på har 349 liter til rådighet.
Fordelen er selvsagt at du har en vanlig kupé når du har taket på. Noe som gir bedre støyisolering, mindre vindstøy, lavere luftmotstand og et tak som er enklere å vedlikeholde. Tak-konstruksjonen er genialt enkel og betjenes av hydraulikk. Det tar bare 25 sekunder fra du trykker på knappen til taket er borte.
For å spare plass og vekt er reservehjulet erstattet med et dekkreparasjonssett. Dette er en løsning som etter hvert vil komme i en rekke andre Mercedes-modeller. Mercedes har funnet ut at en i Europa gjennomsnittlig kjører 150.000 km mellom hver gang det skjer en punktering. Dekkreparasjonssettet, som er utviklet i samarbeid med Dunlop, består av en væske som fylles i dekket og en liten kompressor.
Sikkerheten er prioritert
Mercedes har ikke ofret noe når det gjelder sikkerhet, se bare på denne utstyrslisten: ABS-bremser, anstispinnregulering (kompressor-modellene), front- og sidekollisjonsputer, følere som registrerer om det sitter noen i passasjersetet og om det er en voksen eller et barn som sitter der og veltebøyler.
Mercedes starter leveringen av SLK i september, og skal – når produksjonen i Bremen er kommet i gang – produsere 35.000 biler pr år. Vil du ha moderne roadster, må du likevel stille deg i kø. Det er nemlig mange som har falt for Mercedes’ nyeste sportsbil.
Og etter å ha sett den forstår jeg hvorfor. Vi kommer tilbake til prøvekjøring og fyldigere omtale på sensommeren.
MERCEDES SLK 200 [230 KOMPRESSOR]:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. 1998 ccm. 100 kW (136 hk) v/5500 o/min. 190 Nm v/3700 o/min. [2295 ccm. 142 kW (193 hk) v/5300 o/min. 280 Nm v/2500 o/min.]
Transmisjon: Bakhjulsdrift. Femtrinns manuell eller automatisk gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran og [ventilerte] skiver bak.
Mål: Lengde: 399,5 cm. Bredde: 171,5 cm. Høyde: 126,5 cm. Akselavstand: 240,0 cm. Sporvidde f/b: 148,8/146,6 [148,0] cm.
Vekter: Egenvekt: 1270 [1325] kg.
Volum: Bagasjerom: 348/145 liter (VDA). Tank: 53 liter.
Akselerasjon: 0 til 100 km/t: 9,7 [7,6] sek.
Toppfart: 208 [231] km/t