Mercedes V-klasse

V-Klasse er ikke bare en "kassevogn", den er også første forhjulsdrevne personbil fra Mercedes.

Publisert

Først publisert i BIL 10 - 1996.

Mange vil hevde at Mercedes nå lanserer en flerbruksutgave av varebilen Vito. Egentlig var det meningen at V-klassen skulle vært lansert før Vito. Men det tok lenger tid enn forutsatt å raffinere personbilversjonen. Derfor kom Vito først.

Det er samme karosseri og samme akselavstand på Vito og V-Klasse, men V-Klasse har i tillegg til seteløsningene også bedre fjæringskomfort og støydemping. Komforten er forbedret ved at det bak brukes luftfjæring med elektronisk høyderegulering, noe som også gir konstant bakkeklaring.

V-Klassens utstyrsnivåer, i Mercedes-terminologi kalt Trend, Fashion og Ambiente, byr på noe for enhver smak. Spesielt i Ambiente lever Mercedes opp til sitt luksusrykte: Her er skinnseter, lettmetallfelger og kjøleskap (!) standardutstyr. Selv i billigste versjon omfatter standardutstyret ABS-bremser, to kollisjonsputer, pollenfilter, beltestrammere i forsetene samt skivebremser både foran og bak, men høydejusterbart ratt er ekstrautstyr.

Setene er svært enkle både å slå sammen og å ta løs slik at de kan tas ut av bilen eller snus mot hverandre. Det er 3-punkt sikkerhetsbelte integrert i hvert sete.

Prisene på VKlasse ikke er fastsatt ennå, men importøren antyder at billigste versjon vil koste minst en halv million kroner. Med høyeste utstyrsnivå vil prisen fort ende 100.000 kroner høyere.

Utvendig lengde på V-Klassen er 4 cm mer enn på Galaxy – eller 15 cm kortere enn den nye E-Klasse stasjonsvogn. Med alle seter i bruk er det 581 liter bagasjeplass (VDA) bak bakerste sete. Dette er mer enn hos de fleste flerbrukskonkurrentene. Benplassen er god, i motsetning til i kombiversjonen Vito.

Med sin komfort og mange muligheter med utstyr og seteløsninger, er dette en bil å bli glad i for familien, men den blir garantert ingen volumselger her hjemme. Det sørger prisen for.

DETTE ER MERCEDES V-KLASSE:

Powered by Labrador CMS