-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
PRØVEKJØRT:
Mercedes-Benz S 580e – med stjerneutsikt
Fra riktig gamle dager fram til ikke fullt så gamle dager var det stjerneutsikt i alle Mercedeser. Så falt den ene stjernen etter den andre ned og ble hengende fast i grillen. I prestisjemodellen S 580e derimot skinner stjernen som aldri før og viser vei inn i en ladbar framtid.
Først publisert i BilAutofil nr. 9-2022
Dette handler naturligvis om panserstjernen, logoen til Mercedes- Benz, om selskapets sjel og ansikt utad – og om å sikte mot stjernene, mot det uoppnåelige. Eller «Das Beste oder nichts» som det het et tiårs tid hos stjerneprodusenten i Stuttgart. Men slagordet gjelder visst ikke lenger, det passer jo ikke like godt på små varebiler med Renault-opphav …
La oss være enige om at S-klasse, uansett drivlinje, handler om å pakke maksimal komfort inn i den mest avanserte bilteknikken Mercedes-Benz noen gang har utstyrt en personbil med. Det skrev vi mye om her i BilAutobil da vi kjørte bilen for første gang.
Litt kjedelig
Uansett om du sitter foran i lufttempererte og omfangsrike seter eller regulerer deg elektrisk til ønsket komfort bak, stenges den støyende verden effektivt ute. Dørene softlukkes elektrisk og det hele flyter uanstrengt takket være luftfjæringen, fartsgrensene overholdes om funksjonen er lagt inn, bilen bremser mykt ned foran rundkjøringer og følger køen uten rykk og napp.
Ja, det blir lett litt kjedelig når bilen nesten kjører av seg selv, men selv om S 580e med 510 sprintvillige hester biter fra seg i sportsmodus, er det ikke de high-tech-unge med suksessfulle start-up-selskaper som står først i køen for å sikre seg en S-klasse. For dem er det i så fall EQS i AMG-utgave som gjelder hos Mercedes.
I S-klasse reiser gamle penger, viktige gjester og politikere på høyt nivå.
Så spørsmålet handler mer om behovet for å del-elektrifisere S-klassen og utstyre den med en batteripakke på størrelse med pakken i en liten elbil (28,6 kWt) som inneholder strøm nok til rundt 100 km kjøring.
Best for Mercedes
Vel, drivlinjevalget passer helt klart bedre for Mercedes enn jeg tror det passer for mange av kundene. Private bilkjøpere på dette nivået bryr seg neppe om å lade annet enn for syns skyld og for å grønnvaske samvittigheten.
Og spiller det noen rolle om prislappen øker fra 1,5 til 1,8 millioner (begge selvfølgelig inkludert 4 Matic) før attraktive tilvalg når en 3-liters rekkesekser måles mot motoren som snart bare befinner seg i historiebøkene: 4-liters V8?
Vissheten om V8-lyden er i manges ører verd de 300.000 kronene som skiller åtteren fra 3-liters rekkesekseren, og det selv om den knapt lar seg høre bak all lydisoleringen.
Vi er enige om at store og motorkraftige biler er viktig for de tyske premiumprodusentene. De fronter spissteknologi og er i utgangspunktet viktige for selskapenes bunnlinje.
EU-bøter
Men de er også tørste, svært tørste. S 580 med V8 slipper ut hele 227 gram CO2/km, mens EU bøtelegger flåtenivåer over 95 gram. Så for hver V8 som selges må Mercedes-Benz levere mange og til nå ulønnsomme elbiler for å kompensere.
Det er her ladehybriden kommer inn og rydder opp. For med stor batteripakke, kraftig elmotor, minst 100 km el-rekkevidde og like mye gamp som i V8-eren, synker i det minste på papiret forbruket til 0,07 liter per mil (!) og utslippet til 18 gram CO2/km – og vips så er S-klasse – enn så diger den er – plutselig blitt en miljøpoengplukker for Mercedes.
Det skal heller ikke legges skjul på at miljøet er viktig for deler av firmabilmarkedet og ikke minst innen offentlige etater hvor det letes med lupe etter kombinasjonen høy ytelse og nærmest null utslipp. I de riktige kretsene har S 580e trolig et betydelig potensial.
(saken fortsetter)
0,76 liter/mil
Så er den sikkert svært tørst når ladestrømmen tar slutt og bilen går over i vanlig hybrid modus. Neida, jeg endte på 0,76 liter som er under forbruket til de letteste bensinutgavene, og CO2-utslipp på nivå med dieselvariantene. Så her er nok et argument for å velge hybrid når kun fornuften lyttes til.
I S-klasse reiser gamle penger, viktige gjester og politikere på høyt nivå
Et par minus må likevel være lov å trekke fram. Den minst viktige ulempen er å finne i at ladehybriden ikke kan trekke tilhenger mens bensin/dieselutgavene trekker 2100 kg. For hvem kjører S-klasse med henger på slep? Det må i så fall være en fet båt, og ikke noe annet.
Langt viktigere er bagasjerommet som på S 580e avspises med beskjedne 350 liter. Det er virkelig lite i en 5,18 meter lang bil. Fossilvarianten sluker 540 liter.
Ekstra lang
Også ladehybriden leveres i lang utgave hvilket betyr at økt lengde med 11 cm til 5,29 meter i all hovedsak kommer baksetepassasjerene til gode. Den lange kan også utstyres med frontkollisjonsputer i baksetet og alle variantene kan, i likhet med EQS, leveres med inntil 10 grader styring på bakakselen. Ved maksimalt utslag reduseres svingradiusen med inntil to meter.
Oppe i alle de elektriske funksjonene hvor selv hodeputene og rattet reguleres elektrisk, stusset jeg over at høyden på beltefestepunktet i B-stolpen måtte stiles inn for hånd!
Med unntak av AMG S63 4Matic V8/612 hk overflødiggjør ladehybride S 580e alle de andre S-klassemodellene, og særlig dieselvariantene. Selv når jeg legger all godvilje til kan jeg ikke forstå at noen nå vil ønske å bli sett i en diesel S-klasse.
VI SYNES
Regjeringers førstevalg i mange land. Som ladehybrid kjøres S 580e nærmest på lukten av bensin, men som privatkunde med romslig økonomi ville jeg likevel valgt V8 før denne bensinslurperen ender i historiebøkene.
OBS! Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser og data i vår nybildatabase.
Fakta Mercedes-Benz S 580e 4Matic
Pris billigste ladehybrid* | Kr. 1 520 000 |
Pris testbil* | Kr. 1 997 257 |
Fossilmotor | 2999 ccm, R6, turbo |
Effekt/moment | 367 hk/500 Nm |
Elmotor | 150 hk/440 Nm |
Samlet effekt | 510 hk/750 Nm |
Drivlinje | 9A, firehjulsdrift |
0-100 km/t | 4,9 sekunder |
Toppfart | 250 km/t |
Batteri | 28,6 kWt |
El-rekkevidde oppgitt | 103 km |
Bensinforbruk, oppgitt | 0,07 liter/mil |
Bensinforbruk, tomt batteri | 0,76 l/mil |
CO2/NOx | 18 g/km - 4,9 mg/km |
Dimensjoner (L/B/H) | 518/192/150 cm |
Akselavstand | 311 cm |
Bilvekt | 2 345 kg |
Bakkeklaring | 13,0 cm** |
Tilhengervekt | 0 kg |
Bagasjerom | 350 liter |
Drivstofftank | 65 liter |
Bilgaranti | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti | 8 år/160 000 km |
Miljøklasse | B |
Euro NCAP | |
* inkludert levering i Oslo. **Luftfjæring | |
Kilde: Produsent/Statens vegvesen/OFV |