Mercedes-Benz S 580e

PRØVEKJØRT:

Mercedes-Benz S 580e – med stjerneutsikt

Fra riktig gamle dager fram til ikke fullt så gamle dager var det stjerneutsikt i alle Mercedeser. Så falt den ene stjernen etter den andre ned og ble hengende fast i grillen. I prestisjemodellen S 580e derimot skinner stjernen som aldri før og viser vei inn i en ladbar framtid.

Publisert

Først publisert i BilAutofil nr. 9-2022

Dette handler naturligvis om panserstjernen, logoen til Mercedes- Benz, om selskapets sjel og ansikt utad – og om å sikte mot stjernene, mot det uoppnåelige. Eller «Das Beste oder nichts» som det het et tiårs tid hos stjerneprodusenten i Stuttgart. Men slagordet gjelder visst ikke lenger, det passer jo ikke like godt på små varebiler med Renault-opphav …

La oss være enige om at S-klasse, uansett drivlinje, handler om å pakke maksimal komfort inn i den mest avanserte bilteknikken Mercedes-Benz noen gang har utstyrt en personbil med. Det skrev vi mye om her i BilAutobil da vi kjørte bilen for første gang.

Litt kjedelig

Uansett om du sitter foran i lufttempererte og omfangsrike seter eller regulerer deg elektrisk til ønsket komfort bak, stenges den støyende verden effektivt ute. Dørene softlukkes elektrisk og det hele flyter uanstrengt takket være luftfjæringen, fartsgrensene overholdes om funksjonen er lagt inn, bilen bremser mykt ned foran rundkjøringer og følger køen uten rykk og napp.

Ja, det blir lett litt kjedelig når bilen nesten kjører av seg selv, men selv om S 580e med 510 sprintvillige hester biter fra seg i sportsmodus, er det ikke de high-tech-unge med suksessfulle start-up-selskaper som står først i køen for å sikre seg en S-klasse. For dem er det i så fall EQS i AMG-utgave som gjelder hos Mercedes.

I S-klasse reiser gamle penger, viktige gjester og politikere på høyt nivå.

Så spørsmålet handler mer om behovet for å del-elektrifisere S-klassen og utstyre den med en batteripakke på størrelse med pakken i en liten elbil (28,6 kWt) som inneholder strøm nok til rundt 100 km kjøring.

Best for Mercedes

Vel, drivlinjevalget passer helt klart bedre for Mercedes enn jeg tror det passer for mange av kundene. Private bilkjøpere på dette nivået bryr seg neppe om å lade annet enn for syns skyld og for å grønnvaske samvittigheten.

Og spiller det noen rolle om prislappen øker fra 1,5 til 1,8 millioner (begge selvfølgelig inkludert 4 Matic) før attraktive tilvalg når en 3-liters rekkesekser måles mot motoren som snart bare befinner seg i historiebøkene: 4-liters V8?

Vissheten om V8-lyden er i manges ører verd de 300.000 kronene som skiller åtteren fra 3-liters rekkesekseren, og det selv om den knapt lar seg høre bak all lydisoleringen.

Vi er enige om at store og motorkraftige biler er viktig for de tyske premiumprodusentene. De fronter spissteknologi og er i utgangspunktet viktige for selskapenes bunnlinje.

EU-bøter

Men de er også tørste, svært tørste. S 580 med V8 slipper ut hele 227 gram CO2/km, mens EU bøtelegger flåtenivåer over 95 gram. Så for hver V8 som selges må Mercedes-Benz levere mange og til nå ulønnsomme elbiler for å kompensere.

Det er her ladehybriden kommer inn og rydder opp. For med stor batteripakke, kraftig elmotor, minst 100 km el-rekkevidde og like mye gamp som i V8-eren, synker i det minste på papiret forbruket til 0,07 liter per mil (!) og utslippet til 18 gram CO2/km – og vips så er S-klasse – enn så diger den er – plutselig blitt en miljøpoengplukker for Mercedes.

Det skal heller ikke legges skjul på at miljøet er viktig for deler av firmabilmarkedet og ikke minst innen offentlige etater hvor det letes med lupe etter kombinasjonen høy ytelse og nærmest null utslipp. I de riktige kretsene har S 580e trolig et betydelig potensial.

(saken fortsetter)

Mercedes-Benz S 580e - Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz S 580e - Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz S 580e - Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz S 580e - Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz S 580e - Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz S 580e - Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz S 580e - Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz S 580e - Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz S 580e - Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz S 580e - Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz S 580e - Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz S 580e - Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz S 580e - Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz S 580e - Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz S 580e - Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz S 580e - Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz S 580e - Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz S 580e - Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz S 580e - Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz S 580e - Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz S 580e - Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz S 580e - Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz S 580e - Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz S 580e - Foto: Øivind Skar

0,76 liter/mil

Så er den sikkert svært tørst når ladestrømmen tar slutt og bilen går over i vanlig hybrid modus. Neida, jeg endte på 0,76 liter som er under forbruket til de letteste bensinutgavene, og CO2-utslipp på nivå med dieselvariantene. Så her er nok et argument for å velge hybrid når kun fornuften lyttes til.

I S-klasse reiser gamle penger, viktige gjester og politikere på høyt nivå

Et par minus må likevel være lov å trekke fram. Den minst viktige ulempen er å finne i at ladehybriden ikke kan trekke tilhenger mens bensin/dieselutgavene trekker 2100 kg. For hvem kjører S-klasse med henger på slep? Det må i så fall være en fet båt, og ikke noe annet.

Langt viktigere er bagasjerommet som på S 580e avspises med beskjedne 350 liter. Det er virkelig lite i en 5,18 meter lang bil. Fossilvarianten sluker 540 liter.

Ekstra lang

Også ladehybriden leveres i lang utgave hvilket betyr at økt lengde med 11 cm til 5,29 meter i all hovedsak kommer baksetepassasjerene til gode. Den lange kan også utstyres med frontkollisjonsputer i baksetet og alle variantene kan, i likhet med EQS, leveres med inntil 10 grader styring på bakakselen. Ved maksimalt utslag reduseres svingradiusen med inntil to meter.

Oppe i alle de elektriske funksjonene hvor selv hodeputene og rattet reguleres elektrisk, stusset jeg over at høyden på beltefestepunktet i B-stolpen måtte stiles inn for hånd!

Med unntak av AMG S63 4Matic V8/612 hk overflødiggjør ladehybride S 580e alle de andre S-klassemodellene, og særlig dieselvariantene. Selv når jeg legger all godvilje til kan jeg ikke forstå at noen nå vil ønske å bli sett i en diesel S-klasse.

VI SYNES

Regjeringers førstevalg i mange land. Som ladehybrid kjøres S 580e nærmest på lukten av bensin, men som privatkunde med romslig økonomi ville jeg likevel valgt V8 før denne bensinslurperen ender i historiebøkene.

OBS! Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser og data i vår nybildatabase.

Fakta Mercedes-Benz S 580e 4Matic

Pris billigste ladehybrid*Kr. 1 520 000
Pris testbil*Kr. 1 997 257
Fossilmotor2999 ccm, R6, turbo
Effekt/moment367 hk/500 Nm
Elmotor150 hk/440 Nm
Samlet effekt510 hk/750 Nm
Drivlinje9A, firehjulsdrift
0-100 km/t4,9 sekunder
Toppfart250 km/t
Batteri28,6 kWt
El-rekkevidde oppgitt103 km
Bensinforbruk, oppgitt0,07 liter/mil
Bensinforbruk, tomt batteri0,76 l/mil
CO2/NOx18 g/km - 4,9 mg/km
Dimensjoner (L/B/H)518/192/150 cm
Akselavstand311 cm
Bilvekt2 345 kg
Bakkeklaring13,0 cm**
Tilhengervekt0 kg
Bagasjerom350 liter
Drivstofftank65 liter
Bilgaranti5 år/100 000 km
Batterigaranti8 år/160 000 km
MiljøklasseB
Euro NCAP
* inkludert levering i Oslo. **Luftfjæring
Kilde: Produsent/Statens vegvesen/OFV

Powered by Labrador CMS