Mercedes-Benz S-Klasse
Foto: Carparazzi©
Mercedes-Benz S-Klasse
Foto: Carparazzi©
Mercedes-Benz S-Klasse
Foto: Carparazzi©
Mercedes-Benz S-Klasse
Foto: Carparazzi©
Mercedes-Benz S-Klasse
Foto: Carparazzi©
Mercedes-Benz S-Klasse
Foto: Carparazzi©
Mercedes-Benz S-Klasse
Foto: Carparazzi©
Mercedes-Benz S-Klasse
Foto: Carparazzi©
Mercedes-Benz S-Klasse
Foto: Carparazzi©
Mercedes-Benz S-Klasse
Foto: Carparazzi©
Mercedes-Benz S-Klasse
Datamanipulasjon: Carparazzi©
Mercedes-Benz S-Klasse teknologi

Mercedes-Benz S-Klasse teknologi

Mercedes-Benz S-Klasse teknologi

Mercedes-Benz S-Klasse teknologi

Mercedes-Benz S-Klasse teknologi

Mercedes-Benz S-Klasse teknologi

Mercedes-Benz S-Klasse teknologi

Mercedes-Benz S-Klasse teknologi

Mercedes-Benz S-Klasse teknologi

Mercedes-Benz S-Klasse teknologi

Mercedes-Benz S-Klasse teknologi

Mercedes-Benz S-Klasse teknologi

Mercedes-Benz S-Klasse teknologi

Ny S-Klasse tar styringen

Det er ikke lenge til den skal debutere, og derfor er Mercedes ikke så nøye med kamuflasjen når neste S-Klasse nå er inne i den avsluttende testfasen.

Publisert Sist oppdatert

Sannsynligvis får vi se den uten kamuflasje allerede neste måned i Genève, for nye S-Klasse kommer på markedet til sommeren. Dermed har våre venner i Carparazzi nå et ganske klart bilde av hvordan bilen vil se ut og hva den skal inneholde av teknologi.

Tar vi utseendet først er fronten tydelig inspirert av F700 Concept som vi møtte på Frankfurt-utstillingen allerede i 2007 – i designavdelingen tenker man langsiktig.

XL for Kina
Trolig vil nye S-Klasse komme i fire forskjellige lengder. Kort og lang akselavstand er ikke noe nytt hos Mercedes, men nå vil de trolig lage ytterligere to modeller som er enda lengre for å tilfredsstille kinesiske kunder og kompensere for avviklingen av Maybach.

Den lengste versjonen blir ca. 6,5 meter lang og får to sammenleggbare seter plassert mot kjøreretningen. En tilsvarende versjon uten de ekstra setene vil ha et hav av bakseteplass og konkurrere mot luksuriøse Rolls-Royce Ghost.

Selvtenkende
S-Klasse skal tilbys med Magic Ride Control som benytter kameraer i front for å analysere veiforholdene og tilpasse demperne for maksimal komfort. Så i stedet for at føreren velger optimal innstilling av fjærer og dempere, fikser bilen dette automatisk selv.

En annen ny detalj er lyspærene – eller rettere sagt fraværet av disse. S-Klasse blir utstyrt med LED rund baut, og den vil automatisk slå av og på fjernlyset avhengig av møtende trafikk.

Baklysene kan variere i intensitet for å varsle bakenforliggende om eventuell bråbremsing. LED-systemet er så effektivt at det sammenlignet med tradisjonelle lys kan spare så mye som 2,1 gram CO2 per kilometer.

Dyr og fotgjengere oppdages automatisk av bilens kameraer slik at føreren blir oppmerksom på potensielle hindringer. Føreren varsles, lyshornet gjør fotgjengerne obs på bilen som i sin tur automatisk bremser dersom det er fare for sammenstøt.

Hybrid-varianter
Faktisk kan bilen overta mange av førerens funksjoner. Den kan overta styringen for å holde deg i riktig fil, eller skift fil for å foreta forbikjøringer. Den holder også oversikten med bakenfor- og foranliggende trafikanter.

Nye S-Klasse får et rikholdig utvalg av motorer, inkludert tre hybridvarianter med 41, 61 eller 109-hesters elmotor i kombinasjon med diesel- eller bensinmotor.

Toppmodellen S 65 AMG får en bitubo V12 med nærmere 700 hk. I tillegg vil innslag av karbonfiber i dører, panser og koffertlokk sørge for lavere vekt og økte ytelser.

Mercedes har allerede fortalt om en del av den avanserte teknologien som skal benyttes i nye S-Klasse. Vi regner med å få flere detaljer i Genève neste måned.

Powered by Labrador CMS