Oppdatert SLK

Mercedes foretar tekniske oppgradering av sin kompakte roadster før sommeren setter inn.

Publisert Sist oppdatert

Mer effekt og mindre forbruk er temaet for den oppgraderte SLK-modellen. Dagens SLK ble lansert i 2011, så grepene som nå foretas er av ren teknisk karakter.

Diesel-alternativet SLK 250 d har samme effekt som tidligere, hvilket innebærer 204 hestekrefter og et dreiemoment på 500 Newtonmeter.

Men ingeniørene har greid å redusere forbruket med rundt ti prosent slik at den nå skal nøye seg med 0,44 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 114 gram per kilometer.

Innstegsmodellen SLK 200 har med 184 hk også samme effekt som tidligere, men her er dreiemomentet økt med 30 Newtonmeter til 300 Nm mens snittforbruket er redusert fra 0,61 til 0,57 l/mil.

SLK 300 erstatter SLK 250. Her er effekten 245 hk (+41) og maks dreiemoment 370 Nm (+60) samtidig som forbruket er redusert fra 0,62 til 0,58 liter per mil. Ganske imponerende.

SLK 200 leveres som standard med en ny sekstrinns manuell girkasse mens SLK 250 d og SLK 300 har 9-trinns automat.

I tillegg til disse versjonene leveres fortsatt SLK 350 med 3,5-liters V6 og SLK 55 AMG med 5,5-liters V8-motor.

Her er SLK modellutvalget:

*NEDC, gjennomsnitt.
** Priser i Tyskland inkl. 19% moms

Modell

Syl.

ccm

kW/hk

Nm

0-100 km/t

Forbruk
l/mil*

CO2

g/km

Pris i

euro **

SLK 200

4/rekke

1991

135/184

300

6.9

0,57

133

39,656.75

SLK 300

4/rekke

1991

180/245

370

5.8

0,58

134

46,054

SLK 350

V6

3498

225/306

370

5.6

0,72

167

53,222.75

SLK 55 AMG

V8

5461

310/421

540

4.6

0,84

195

73,720.50

SLK 250 d

4/rekke

2143

150/204

500

6.6

0,44

114

43,375.50

Powered by Labrador CMS