-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fossil og elektrisk luksus
Det nærmer seg en ny generasjon S-Klasse. Mercedes helgarderer når det gjelder drivlinjer.
Du kan like godt venne deg til at Mercedes blir en stor leverandør av elbiler. Innen utgangen av 2022 har de lovet minst ti modeller.
Så langt er det kun EQC som er i produksjon av personbilene, men vi har avslørt både EQA og EQB gjennom spionbilder, og de har vist elektriske utgaver av varebilene. eVito er allerede handelsvare og eSprinter kommer neste år, samt at EQV som vi har møtt i konseptutgave skal realiseres.
Men bilen våre fotografer har kommet over her, EQS, er den første som skal bygges på en dedikert elbil-plattform med betegnelse MEA2 (Mercedes Electric Architecture). Trolig settes den i produksjon om et års tid.
Den nye plattformen tillater lang akselavstand og korte overheng, så selv om EQS ser ut til å være omtrent som CLS i utvendige mål, så skal interiørvolumet være på tilsvarende nivå som en S-Klasse.
Bildene avslører at bilen har en stor bakluke, som Tesla Model S, og det er nok de høyest spesifiserte variantene av amerikaneren Mercedes EQS primært skal ta markedsandeler fra.
Andre konkurrenter blir til en viss grad Porsche Taycan og den kommende Audi e-tron GT, samt en elektrisk Jaguar XJ som skal på markedet omtrent samtidig med Mercedesen.
Vi fikk en første indikasjon på EQS gjennom konseptbilen som sto utstilt i Frankfurt for noen måneder siden, og selv om bilen på bildene her er godt kamuflert ser vi at den er lavere og mer strømlinjeformet enn en typisk Mercedes, inkludert CLS og AMG GT 4-door coupé.
Enkelte av bildene våre avslører også at dørene får rammeløse vinduer og automatiske dørhendler a la Tesla.
Utviklingen på batterifronten går fort, så vi forventer en rekkevidde på minst 400-500 kilometer fra et 800 volts system som tillater hurtiglading på nivå med det Porsche tilbyr i Taycan.
Ny generasjon S-Klasse
Parallelt med EQS utvikler Mercedes også neste generasjon S-Klasse som vi presenterer ferske bilder av her. Dagens modell debuterte i 2013 og fikk en facelift i 2017, så om et års tid er det duket for nok et generasjonsskifte.
Dagens generasjon har vært en gedigen suksess og fullstendig utklasset konkurrentene fra BMW og Audi, så nykommeren har store sko å fylle. Den skal over på en helt ny plattform for bakhjulsdrevne biler.
Alle drivlinjer blir elektrifiserte, enten med mild hybrid eller plug-in, og utvalget vil bestå av treliters rekkeseksere og fireliters V8-ere. Noen batterielektrisk S-Klasse kommer ikke, den oppgaven overlates til EQS.
Men som toppmodell i familien får neste S-Klasse det siste av elektroniske hjelpemidler – noe som kan inkludere autonome funksjoner på nivå 3 – et stadium der bilen klarer seg mer uten inngrep fra sjåføren, men hvor han eller hun må være klar til å ta kontroll på et øyeblikks varsel.
Innendørs vil dashbordet fortsatt bestå av dobbel skjermløsning, men den sentrale skjermen vil vokse betydelig i format og monteres vertikalt.
I bunnen av skjermen vil det være en rad med knapper, men de fleste funksjoner skal styre fra berøringsskjermen eller rattet.
Nye Mercedes S-Klasse vil som dagens modell komme i to lengder med bak- eller firehjulsdrift, i muskuløse AMG-utgaver og luksuriøse og ekstra lange Maybach-versjoner. Du får neppe se den på veien før i 2021.