-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoco Bærum AS:
Tekniker / Bilmekaniker
-
Karosseriforum AS:
Daglig leder
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Mercedes-Benz Vision SLA
En folkelig roadster vil passe fint inn i dagens Mercedes-strategi om å være representert i absolutt alle klasser. Skal vi tippe at SLA er virkelighet om tre år?

Erfaring fra tidligere Mercedes-Vision-er tilsier at SLA ikke vil forbli bare en drøm. Vision A fra 1995 ble modnet til A-Klasse, og Vision SLR fra fjorårets Detroit-utstilling ser ut til å materialisere seg innen 2003 – som en Coupé de luxe. Dessuten vil SLA sannsynligvis ha appell til et bredt publikum, og ikke bare til dem som Mercedes definerte som bilens målgruppe under lanseringen i Detroit 10. januar, nemlig de unge, aktive som søker ren og skjær kjøreglede. Naturlige konkurrenter, både når det gjelder størrelse og pris, vil være Toyota MR2, Lotus Elise og Mazda MX-5.
Lær og aluminium
Som med Vision-broren SLR, har Mercedes benyttet seg av høyteknologi i materialvalg og utstyr, som lysdioder i baklys og blinklys, seter av karbonfiber og xenon-lykter foran. Den pilspissformede fronten kjenner vi igjen både fra Häkkinens Formel 1-bil og Mercedes SLR. SLA-konseptet kjennetegnes ellers av perforerte metallplater og støtdemperfester som er synlige over panseret. Det stive aluminiumunderstellet, med sin blåkopi av A-Klassens bikubestruktur, skal gjøre SLA minst like kollisjonssikker som A-Klasse.
Interiøret, med en smule retro-look, preges av skinn og aluminium, og utformingen følger klassisk roadster-filosofi: Rattet, gearspaken, to kronometer-lignende instrumentklokker og to – tre brytere på senterkonsollen er alt som sjåføren trenger for å nyte kjøreturen. Det enkle interiøret understrekes av matte aluminiumdetaljer og perforerte metalloverflater. På setene, dashbordet, armlenene, deler av midtkonsollen og på gulvet er det brunt lær av samme rustikke type som du er i kontakt med når du saler hesten.
Standardmotor
Under panseret, som dekker hele fronten, finner vi 125-hesteren som overfører 180 Nm til forhjulene og gir SLA en toppfart på hele 209 km/t. Underveis har den akselerert fra 0 til 100 km/t på 7,9 sekunder. Dette er samme 1,9-liters motor som gir A-Klasse en toppfart på 198 km/t når den kombineres med 5-trinns manuell gearkasse.
Selv om SLA er basert på A-Klasse, er ikke akselavstanden den samme. SLA er 7,3 cm kortere mellom hjulparene samtidig som utvendig lengde er 20 cm større fordi overhenget både foran og bak er lengre enn på A-Klasse. Mens vi finner 195/50-dekk på 16-tommers felg på A-Klassen, er SLA skodd med 225/35 på sekseikers 19-tommers lettmetallfelg. Sporvidden er også lagt ut på SLA, henholdsvis 7 mm foran og 18 mm bak.
Med motor, transmisjon og aksler hentet fra en eksisterende produksjonsmodell, ligger det ikke bare an til at SLA kan bli virkelighet, men også at prisen skulle bli over-kommelig. Det kommer ikke akkurat som noen bombe at Mercedes-folkene begrenser seg til å antyde at prisen vil ligge mellom Smart Cabrio og SLK.
Nevnte vi bagasjerommet? Det er bak de to veltebøylene, men 150 liters volum forklarer hvorfor Mercedes har utviklet et stativ med dertil egnet aluminiumkoffert til bakluken.
Av Trygve Bæra