-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Opel Meriva 1.8: Stort i smått
Til å være en liten bil, viser Meriva gode kjøreegenskaper. Bakseteløsningen er eksemplarisk funksjonell.
Først publisert i BIL 1/2 - 2004
Bakseteløsningen er både genial og enkel. Når midtseteryggen felles ned, glir sitteputen ned slik at de to ytterste setene kan forskyves 7,5 cm innover. Trang plass for tre er dermed blitt rommelig for to. Vil du ha bedre bagasjeplass med flatt gulv, er det bare å slå ned bakseteryggen, dermed glir sitteputen ned og frem, og gulvet er flatt. Førermiljøet er typisk Opel, med ryddig og enkelt instrumentpanel og dashbord.
Sittestillingen er ikke helt optimal, vi skulle gjerne hatt en markert fothviler til venstrefoten, samtidig er det lite tilfredstillende støtte til høyrebenet på grunn av midtkonsollens utforming.
Meriva er en liten bil – utvendig lengde er som på den Ford Fiesta-baserte Fusion – men den er ingen lettvekter. Drøyt 1300 kg før sjåføren setter seg inn, betyr at selv med 1,8-literen under panseret gir ikke bilen inntrykk av å være overmotorisert. Støydempingen mot motoren kan bli bedre.
Meriva har fin styrepresisjon, men på slitt asfalt har den en tendens til å spore. Fjæringen er en tanke stram, med andre ord forholdsvis stiv. Dette gjør Meriva til en artig sak å kuske når svingene kommer tett, men på dårlig underlag merkes slagene godt.
Opel Meriva 1.8 Cosmo:
Pris: kr. 227.500,-
Motor: 4-sylindret rekkemotor.
Sylindervolum: 1796 ccm.
Effekt: 92 kW (125 hk) v/5600 o/min.
Dreiemoment: 170 Nm v/3800 o/min.
Mål: Lengde: 404 cm. Bredde: 169 cm.
Høyde: 162 cm. Akselavstand: 263 cm.
Dekk: 185/60R15.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1380 kg.
Tillatt totalvekt: 1860 kg.
Bagasjerom: 350-1410 liter (VDA).
Tankvolum: 53 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 11,3 sek
Toppfart: 192 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,82 l/mil
CO2-utslipp : 195 g/km
Konkurrentene: Ford Fusion, Audi A2, Mitsubishi Space Star, Honda Jazz.