-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Opel Meriva
Hvor genialt går det an å innrede en fire meter lang bil? Konkurrentene har fått en utfordring dersom de vil overgå Meriva.
Først publisert i BIL 5 - 2003.
Den er kompakt så det holder – en liten enboks-bil som bare krever litt over 4 meter parkeringsplass. Det har den til felles med mange andre biler. Men inni er den annerledes alt annet jeg har sett. Femseteren blir i en håndvending omgjort til en meget komfortabel fireseter – eller tre-, to- eller én-seter. Det er gjort på sekunder, og ikke et eneste sete må tas ut. Den innvendige plassen i denne bilen er utnyttet på en måte som vi bare må bøye oss i støvet for.
Det er heller ikke å forakte at bilen gir en kjøreopplevelse som burde tilfredsstille de fleste, sikre og gode egenskaper som ikke byr på ubehagelige overraskelser. Bilen er forutsigbar og letthåndtert – dessuten støysvak og komfortabel. Motorene, unntatt 1.7 CDTI, er velkjente fra Corsa og Astra. De gjør alle jobben sin bra i Meriva.
Så mye skryt er det lenge siden jeg har skrevet om en bil på så få linjer. Så la meg for ordens skyld med en gang få med bilens største minus: A-stolpen, den som holder taket oppe i forkant. På svingete veier er den alltid i veien – den skjuler utsikten akkurat der du trenger den mest i venstresvinger. Det vil si akkurat der bilen som kommer imot befinner seg. Opels folk beklager at det er slik, men det var ikke til å unngå.
– Stolpen er et kompromiss,men et godt kompromiss. Den er gjort så liten som overhodet mulig dersom den skal fylle den funksjonen den skal ha. Vi får se hva vi kan få til fremover, men problemet er en følge av "cab forward"-konseptet som er benyttet for denne bilen. Andre produsenter som benytter det samme konseptet har tilsvarende problem. Vi mener at vår løsning er blant de bedre, sier Horst Webler og Beat Finkbeiner som begge står meget sentralt i utviklingen av bilen.
Det var det eneste kritiske spørsmålet som ble stilt på pressekonferansen da bilen ble presentert for norsk, dansk og polsk presse på Mallorca i mars. Men etter konferansen ble jeg kapret av en annen av ingeniørene som gjerne ville utdype temaet. Astolpens plassering og utforming kunne veltet Meriva-prosjektet, den kunne forhindret beslutningen om å sette bilen i produksjon. Men de høye herrer valgte å gå videre med stolpen slik den var, med de ulempene den innebærer.
Beslutningen ble tatt i 1999. Det har tatt ingeniørene ca. 36 effektive måneder å utvikle bilen ferdig for produksjon. Det har også vært 36 meget kreative måneder. Det er innredningen som gjør denne bilen spesiell. Hvert minste hulrom er utnyttet til noe fornuftig, og baksetearrangementet er genialt enkelt. Baksetet er delt i tre, og seteryggen er delt 40-20-40. Men den midtre sitteputen er 15 cm bredere enn den tilhørende seteryggen. Med alle rygger oppslått, gir baksetet trang plass for tre voksne. Når midtseteryggen felles ned, glir seteputen ned og de to ytterste setene kan så forskyves 7,5 cm sideveis. Dermed blir det meget komfortabelt for to – med god plass til både skuldre, hode og ben. Når man ønsker et flatt gulv,er det ikke nødvendig først å vippe opp sitteputen for å få slått ned seteryggen, slik man må på de fleste andre biler med mulighet for flatt gulv. Vi bare slår ned ryggen, dermed glir sitteputen ned og frem – og gulvet er flatt. Det er gjort på sekunder uten bruk av muskler. Det er ikke engang nødvendig å fjerne hodestøttene for å utføre denne operasjonen. Alle setekombinasjonene kan utføres uten å fjerne et eneste sete. Dermed er et av flerbruksbilenes problemer eliminert – hvor skal man gjøre av setene når de må tas ut for å gi plass til bagasje?
Resultatet av all denne bevegeligheten, er at bagasjerommets opprinnelige 350 liters plasstilbud med baksetene i normalposisjon, kan økes suksessivt opp til hele 2005 liter. Med baksetene i fremste posisjon (kan forskyves 20 cm),kan man bare ved å justere vinkelen på seteryggene bak, øke bagasjeplassen til 560 liter (opp til øvre kant av seteryggen). Med bakseteryggene slått ned slik at gulvet er flatt, kan det stables inn 890 liter (opp til øvre kant av forseteryggen), 1410 liter hvis man våger å stable helt til taket. Det flate gulvet gir i denne situasjonen plass til gjenstander på inntil 1,7 meter. Om man også folder ned høyre forseterygg, kan gjenstanden være 2,4 meter lang.
Bilen er konstruert for å kunne skreddersys etter kundenes behov. Utstyrsmulighetene er svært omfattende og inkluderer det meste som en bileier i dag kan tenkes å ha behov for. Blant basisutstyret finner vi skivebremser på alle hjul, elektronisk bremsekraftfordeling og elektronisk bremsekraftforsterker som reduserer responstiden ved nødbremsing. Antispinnsystem er standard på 1,8-liter bensin og den nye 1.7 CDTI-dieselen. Til alle bensinmotorene og den kraftigste dieselen kan også elektronisk stabilitetskontroll leveres. Man kan stort sett få akkurat det man er villig til å betale for, inkludert navigasjonssystem og et bilde/
lydsystem som gjør det mulig for baksetepassasjerene å lytte til CD eller se på DVDfilm mens de foran hører på radio.
Bilen skal selges i tre utstyrsversjoner: Essentia, Enjoy og Cosmo. Essentia og Enjoy har fokus på utstyr, Cosmo også på utseendet. Allerede i basisversjonen finner vi små detaljer som høyderegulerbare seter og rattstamme, isofix-fester for barneseter, koppholdere, leselys foran og bak, tre 12-voltuttak og festekroker i bagasjerommet. Under bagasjeromgulvet er det et ekstra rom på 60 liter, lett tilgjengelig under et foldbart, solid lokk.
Sikkerheten i en så kompakt bil uten store deformasjonssoner er en utfordring for konstruktørene. Jeg kan ikke si hvordan det virker i praksis, men måten fronten og kupéen er konstruert på, tyder på en meget bevisst tilnærming til problemet. Den tidligere omtalte A-stolpen har en meget viktig funksjon her. Bilen fikk fire stjerner i EuroNCAP. Den har front- og sidekollisjonsputer foran som standard. Den kan også leveres med "gardiner" som beskytter hodet i sidekollisjoner. Med Meriva har Opel presentert en bil som de selv mener ikke har noen konkurrenter, ennå. Den etablerer en ny standard for biler i kompaktklassen, sier de. Jeg vil anta at blant andre Ford Fusion, Peugeot 206 SW og Mitsubishi Space Star vil merke Opels nykommer. Men det vil også storebror, Opel Zafira!
DETTE ER OPEL Meriva:
Lengde:Bredde:Høyde:Akselavstand:Sporvidde foran/bak: Bagasjeromvolum:Tankvolum:Forbruk i følge 99/100/EU. ( ) = m/Easytronic. * = kommer høsten 2003.