Nissan Micra
Nissan Micra
Nissan Micra
Nissan Micra
Nissan Micra
Nissan Micra
Nissan Micra
Nissan Micra
Nissan Micra
Nissan Micra
Nissan Micra
Nissan Micra
Nissan Micra
Nissan Micra
Nissan Micra
Nissan Micra
Nissan Micra
Nissan Micra
Nissan Micra
Nissan Micra
Nissan Micra
Nissan Micra
Nissan Micra
Nissan Micra
Nissan Micra
Nissan Micra
Nissan Micra
Nissan Micra
Nissan Micra

Praktisk småbil

Navnet sender signaler om hva slags bil Nissan Micra er. Nå er den kommet i ny tapning, coolere, sikrere og mer praktisk.

Publisert Sist oppdatert

Nye Micra stikker seg ikke like mye ut som forgjengerne siden den har en mer konvensjonell design. Noen vil nok synes den er blitt vel tradisjonell, men det er nok fornuftig når man skal tekkes stadig nye markeder.

LES OM: De siste oppgraderinger og priser

Til tross for beskjedne ytre mål, har den greit med både benplass og takhøyde. Benplassen skyldes at man sitter høyt og oppreist. Selv i baksetet har to normalt dimensjonerte voksne det komfortabelt.

Selv om Micra hører hjemme i minibil-segmentet, kan den dekke behovet til en praktisk småbil for mange. Den har smarte oppbevaringsløsninger og et anvendelig bagasjerom på 265 liter, 1132 liter om du legger ned baksetene.

To motorer, to girkasser
Micra leveres med to alternative motorer, begge er bensindrevne og tresylindret. Manuell girkasse (femtrinns) er standard, men begge motorer kan kombineres med trinnløs automatgirkasse (CVT).

Vi kjørte den kraftigste motoren som varter opp med 98 spreke hester, det er tilstrekkelig til å gi den lette småbilen frisk akselerasjon, og den fungerer også bra i maks tillatt hastighet på norsk motorvei.

Micra-kunder er neppe opptatt av akselerasjons-tider og toppfart, og bryr seg neppe heller om at styringen er litt for lett etter vår smak.

Savner uttrekk
Men en del vil nok oppleve setene som lite komfortable, og savne muligheten for å trekke rattet nærmere. Det kan nemlig kun reguleres i høyden. Vi fant etter hvert en akseptabel sittestilling, men langt fra den optimale.

Bilen er lettkjørt og smidig i bytrafikk, men oppfører seg også bra i høyere hastigheter på motorvei. Interiøret er moderne og oversiktlig, og de viktigste funksjoner styres via knapper og hendler på og rundt rattet.

Vår bil hadde utstyrsnivå Acenta, det nest høyeste. Det innebærer blant annet lysautomatikk, regnsensor, automatisk klimaanlegg, kjørecomputer, samt skinntrukket ratt og girkule.

Videre har den multifunksjonsratt, fjernstyrt sentrallås, følg-meg-hjem-lys og Bluetooth- og USB-tilgang for telefon/spillere. På sikkerhetsfronten har den ESP og seks kollisjonsputer.

Nissan Micra er en praktisk og velutstyrt småbil til en fornuftig pris. Nøyer du deg med 80 hester og laveste utstyrsnivå, får du en Micra Visia City til 144.900 kroner. Du finner ikke så mange nye biler i Norge med lavere prislapp enn den.

Konkurrenter: Ford Ka, Hyundai i10, Kia Picanto, Mitsubishi Space Star m.fl.

(Micra er noe større enn alle disse)

FAKTA Nissan Micra Acenta 1,2 L DIG-S

Motor:

3-syl. turbo bensin, 1198 ccm

Effekt:

72 kW (98 hk) v/5600 o/min.
147 Nm v/4400 o/min.

Mål:

383 x 166 x 152 cm (L/B/H)

Akselavstand:

245 cm

Egenvekt u/fører:

1030 kg

Bagasjevolum:

265-1132 liter

Aks. 0-100 km/t:

11,3 sek.

Toppfart:

183 km/t

Snittforbruk:

0,43 l/mil

CO2-utslipp:

99 g/km

Pris fra:

kr 144.900

Pris som nettkjørt:

kr 181.400

Powered by Labrador CMS