-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nissan propper Micra med sikkerhetspakker
Femte generasjon av Nissan Micra hjelper til med å løfte sikkerhetsnivået i småbilklassen opp til det skjerpede fem stjerners Euro NCAP-nivået. Bilen ankommer Norge i mai.
En helelektrisk versjon, eller i det minste ladbar hybridutgave, hadde løftet småbilen Micra opp på svært et interessant nivå.
Men Nissan, kjent i Norge for blant annet suksessrike modeller som elektriske Leaf og SUV-en Qashqai, falt av kommersielle hensyn ned på å bygge en helt konvensjonell småbil.
Derimot ser det ut til at Nissan ikke våget å konstruere en bil uten at den kommer seg helskinnet gjennom det skjerpede testprogrammet til Euro NCAP hvor det nå kreves aktive førerstøttesystemer for å oppnå full score, altså fem stjerner.
Så i likhet med hva Kia har gjort med Rio har Nissan fylt Micra opp med automatisk nødbremsing (AEB) for å unngå å kjøre på bilen foran. Dette kombineres med aktiv kantlinjeleser som sørger for at bilen holder seg i kjørefeltet.
Fint at Micra også leser trafikkskiltene, varsler trafikk i speilenes blindsoner og kan utstyres med fire videokameraer slik at miljøet rundt bilen ses i fugleperspektiv.
I sum er det riktig at ingen andre småbiler i dag tilbyr så omfattende sikkerhetspakke, bare trist at full sikkerhetspakke betinger at det krysses av i alle ekstrautstyrsrubrikkene.
2017-utgaven av Micra er ny tvers gjennom, lavere, bredere og lengre enn forgjengerne og har romsligere interiør.
Micra generasjon fem leveres med 7 tommer stor skjerm med tilgang til lydsystem, satellittnavigasjon, mobiltelefon, nedlastbare apper og Siri stemmestyring via Apple CarPlay.
Micra er en av Nissans viktigste biler i Europa og solgt i 65.100 eksemplarer i fjor, i følge tall fra JATO Dynamics. Målet er å øke dette til 100.000 i 2018.
Nye Micra skal ikke lenger bygges i Storbritannia, men produksjonen flyttes til alliansepartner Renaults fabrikk i Flins. Dette er første personbilmodell Renault bygger for Nissan ved en fransk fabrikk.
I en tid med sterk fokus på NOx-utslipp fra bilene, overrasker Nissan ved å gjeninnføre dieselmotor i Micra, en firesylindret 1,5 liter som yter 90 hk.
Videre kastes dagens tresylindrede 1,2 liter/80/98 hk ut og erstattes med 0,9-liter turboladet tresylindret bensinmotor som yter 90 hk. Minste motor på én liter yter 73 bensinhester.
Nye Micra skal bygges på Renault-Nissans CMF-8 fleksible arkitektur som også blir å finne i Nissan Juke og Note, i Renault Clio og Captur samt i Daciaene Sandero, Logan og Duster.