-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nissan Micra 1.4
Nissan Micra er blant de gamle traverne i småbilklassen. Nå har den fått en liten ansiktsløfting og en ny 1,4-liters motor.
Først publisert i BIL 11 - 2000.
Nissan Micra er i form en tradisjonell småbil. Mens andre produsenter lager småbilene høyere og høyere, er Nissan Micra den bilen som ligner med på den originale Minien. Den litt runde formen kamuflerer bare nesten to-boks fasongen hvor en stor eske bak gir plass til passasjerer og bagasje og en liten eske foran gir plass til motoren.
Micra har fått ny motor i år, for 1,3-literen har vokst til 1,4-liter og effekten økt fra 75 hk til 82 hk. Dreiemomentet på 108 Nm er beskjedent, men så veier Micra bare 860 kilo. Er du alene i bilen er motoren sterk nok til at du kan la gearspaken i fred i fjerde- eller femtegear, selv når ferden går på bakkete vei. På langtur er Micra er en bil for en eller to voksne. Fire voksne sitter riktignok behagelig, men bagasjerommet er beskjedent med bare 206 liters volum. Takhøyden i baksetet er god og det er lite å utsette på bredden. Benplassen er også god, men her må vi tilføye at det er til småbil å være. De langbente bør sitte på samme rad og ikke bak hverandre.
Innvendig er Micra Sport frisket opp med nye farger på skinnrattet, innlegg i dashbord og dørpanel. Også setene holder samme friske farge som bilens lakk. I tillegg til de friskere fargene, får du turteller, tåkelys foran og sportdesign hjulkapsler for de fire tusenlappene sportversjonen koster over en Luxury-utgave.
CVT-gearkasse
I tillegg til å kjøre 1.4 Sport, tilbragte vi også tid bak rattet på en 1.4 Luxury med CVT-gearkasse. CVT står for Continuosly Variable Transmission, eller på norsk kontinuerlig variabel gearoverføring. Fordelen med CVT er at motoren da (i det minste i teorien) kan holde det turtallet som gir mest kraft, og/eller lavest bensinforbruk uavhengig av bilens hastighet.
Det hele styres av en liten datamaskin og du kan trykke inn en knapp på siden av gearspaken for sportprogram. Da vil gearkassen velge lavere utveksling og dermed høyere motorturtall i flere situasjoner. I praksis fungerer CVT som et vanlig automatgear og du glemmer fort at den er annerledes, unntatt når du gir full gass for å kjøre forbi. Da spretter turtallet til værs og blir der, mens farten etter hvert øker.
CVT-gearkassen gir lavere forbruk enn en vanlig automatkasse. Ved landeveiskjøring blir forbruket det samme som for en manuell gearkasse, mens det i byen ligger noe over. For vår prøveperiode ble snittforbruket 0,62 liter på mila. Det vi savner, er muligheten til å låse den i faste utvekslinger, slik Primera med CVT har. Nå kan du bare velge mellom drive og lav utveksling og sistnevnte er for lav til å fungere effektivt som motorbrems i nedoverbakke ved landeveiskjøring. I oppoverbakke er det derimot som regel nok å trykke inn knappen for sport-posisjonen.
Sjåførens favoritt
Mens andre småbiler får poeng for god plassutnyttelse og smarte løsninger, er Micra blant de beste å kjøre. Man kan kritisere førerplassen for litt manglende lårstøtte, og lengderegulering av rattet hadde vært fint i tillegg til høydereguleringen. Men en tre timers kjøretur tar ikke på ryggen unødig. Micra Sport er ingen sportsbil, til det er motoren for liten med sine 82 hk. Hjulopphenget er derimot fast og med lavt tyngdepunkt og ett hjul i hvert hjørne ligger Micraen flatt i svingene. Du sitter lavt og får en fin fartsfølelse. Fjæringen er fast uten å bli hard. Bare store hull med skarpe kanter og trikkeskinner provoserer frem slag i understellet.
Micra er en ærlig småbil som ikke prøver å fremstå større enn den er. God kvalitet og gode kjøreegenskaper er dens sterke kort.
Nissan Micra 1.4 Sport:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. Kompresjon: 9,5:1. Sylindervolum: 1348 ccm. Boring og slaglengde: 72,0 x 82,8 mm. Effekt: 60 kW (82 hk) v/6000 o/min. Dreiemoment: 108 Nm v/2800 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Skiver foran, tromler bak. ABS. EBD.
Dekk: 165/60RR14.
Mål: Lengde: 374,6 cm. Bredde: 159,5 cm. Høyde: 143,0 cm. Akselavstand: 236,0 cm. Sporvidde f/b: 136,0/132,5 cm.
Egenvekt u/fører: 860 kg. Tillatt totalvekt: 1360 kg.
Bagasjerom: 206 liter (VDA).
Tankvolum: 42 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 11,9 sek
Toppfart: 170 km/t
Forbruk bykjøring: 0,77 l/mil
Forbruk landevei: 0,52 l/mil
Forbruk snitt: 0,64 l/mil
CO2-utslipp: 147 g/km
Pris: kr 155.900,-
Forbruk i følge 93/116/EU.