-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Får nytt liv
Gammel Mini på ny strøm
Den opprinnelige Mini – som faktisk var ganske liten – dukket opp i 1959 og varte mye lenger enn den egentlig hadde noen rett til. Helt til 2000 – da BMW rykket inn og overtok restene etter det som etter hvert var blitt Rover.
Men den virket ikke særlig død. I årene etter har det etablert seg en stor industri som bare jobber med å holde disse bilene på veien, gjerne også i form av å bygge helt nye, bare du har et gammelt chassisnummer.
Og derfor burde det ikke forundre at du nå også kan få en original Mini på strøm.
Recharged Heritage heter et firma som virkelig tar elektrifiseringsoppgaven på alvor.
Kit eller komplett
Enten kjøper du et sett til £ 42.500 som du mekker på plass hjemme. Eller du leverer din slitne Mini til disse folkene. De tar den fra bunnen av, og underveis bygger de inn det elektriske også. Pris £ 62.500.
Og jeg er sikker på du kan få dem til å finne et brukbart eksemplar for deg også, og så henter du den som flunkende ny elbil.
Selve el-pakken er seriøs. 19 kWt (inntil 160 km WLTP-rekkevidde) og 7,8 til 100 med en motor på 72 kW.
Det er flere selskaper blandet inn i dette: Mini Sport har vært Mini-spesialister siden 1967 og har i prinsippet gjort alt. Inklusive bygging av komplette karosserier.
Felten (tidligere Zero EV) er et selskap basert i Bristol som har laget batterielektriske retrofit-sett til Porsche 911 og Land Rovere. Og selvfølgelig til Mini.
(saken fortsetter)
Like trang som originalen
Samme størrelse som den opprinnelige drivlinjen, så denne tar ikke plass verken fra fører, passasjerer eller bagasje, og den endrer ikke på vektfordelingen. Selv om den sikkert endrer på vekten – men det snakkes det ikke om i presentasjonene.
De jobber litt med detaljer også hos Recharged Heritage. Dashbordet kan for eksempel leveres med et litt annet preg enn bare det opprinnelige sentralinstrumentet. Eller brytere og beslag kan fås i ny utforming.
Kunstinnslag
Så kjører de et eget tilbud som slekter veldig på Paul Smiths blå Mini-versjon (ikke den stripete) og de har engasjert dekorasjonskunstneren Lakwena Maciver til å ta seg av en modell.
Hun er fargerik – hun kan fargelegge en hel, svær murbygning i neon- eller regnbuekulører. Hun har jommen satt preg på sin versjon av Minien også.
Men så er jo selvfølgelig spørsmålet: hvorfor betale hundretusenvis for å fjerne noe av det mest sjarmerende med en Mini?
Vær ikke i tvil. Null-utslipps-soner blir det bare flere av. Det er jo en viss glede ved å kunne ta med et gammelt, sjarmerende ikon inn i det santizerte, gørrkjedelige miljøet.