-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Outlander – hva skjera?
Mitsubishi Outlander er en av de bilene som, uten å kunne for noe som helst, risikerer å få WLTP rett i fleisen. Ingen aner hva som vil skje med denne notoriske bestselgeren når nye avgifter skal beregnes etter jul.
Men før vi starter på den – begynner det å bli sånn at bilprodusentene og importørene skammer seg over å ha en fortid som fossil?
Da den norske Mitsubishi-importøren sendte ut melding om den «nye», sterkt oppgraderte 2019-modellen av Outlander, ble vi minnet om at her har vi Norges mest solgte ladbare hybrid de siste fire årene.
Og at det siden introduksjonen i 2014 er solgt flere enn 15.000 av den, «noe som gjør den til en av Norges mest solgte biler også totalt sett».
Vel og bra.
Stolt historie
Men skal jeg få minne om at Outlander var en pioner lenge før det? Det første eksemplaret kom på norske veier i 2004 og var en bil som på mange måter introduserte noe helt nytt. Den definerte et nytt segment som nordmenn faktisk ble ganske glad i.
Enda bedre ble det da andre generasjon entret markedet bare tre år senere.
Ikke glem at Outlander sannelig solgte flere enn 15.000 biler – også før 2014, og vær litt stolte av det også. Det var et salg der den overhodet ikke ble favorisert av underlige statlige oppfatninger av hvordan man skal redde verden.
Økte avgifter
Nå står den nye modellen i fare for å falle i redde-verden-fella selv. Dagens modell har en teoretisk rekkevidde på 54 km. Derved overskrider den byråkratenes straffegrense på 50 teoretiske kilometer.
Den nye, som når vi sammenlikner epler med epler, også har 43 gram CO2-utslipp per kilometer, 2 mer enn den gamle. Men straffes ikke særlig for det.
Derimot, når vi sammenlikner epler med pærer (eller gammel og ny målemetode) får 2019-modellen plutselig 45 kilometer rekkevidde – uten at den har gjort noe annet gæ’rnt enn å stille til ny eksamen med nye sensorer.
Den slipper unna straff resten av året – later det til, men – avhengig av hva statsbudsjettet bestemmer – risikerer den en smell, både på CO2 og på manglende rekkevidde i det nye året.
Den tid, den sorg, ser det ut til at hele bransjen tenker. Det er ingen som skriker opp om vannskillet fra (egentlig) 1. september i år.
Men spør du meg så heter denne leken Løp&Kjøp. Har du virkelig flaks stiger prisene såpass mye at de drar bruktprisene med seg, i hvert fall inntil den aktive bruktimporten av NEDC-biler starter for alvor, slik at du kan ha gratis bil hvis du selger den igjen etter ni måneder.
Kanskje litt spekulativt – ikke skyld på meg.
Trygg på fortsatt suksess
Rune Gjerstad, adm. direktør hos Mitsubishi-importøren, har allerede regnet på avgiften, og han er slett ikke bekymret for denne bilens fremtid.
– Da Outlander PHEV kom på markedet i 2014, hadde den avgifter på ca. 22.000 kroner. I 2016 var avgiftene oppe i 44.000, mens de etter endringene i siste års statsbudsjett er nede på 11.000-14.000. Fra september øker avgiftene med tre til fem tusen mens de fra neste år kan stige med ytterligere 15.000, sier Gjerstad.
Og han er slett ikke bekymret for bilens fremtid.
– Vi har allerede fastsatt 2019-prisene (se tabell under) og føler oss trygge på at bilen fortsatt skal være meget attraktiv. Spesielt når man ser hvilke avgiftsøkninger som vil komme på mange konkurrerende modeller når WLTP skal danne grunnlaget for utslippsdata, konstaterer Gjerstad.
Men vi har altså en ny Outlander her. Faktisk mer enn bare en face-lift:
Ny 2,4-liters motor, sterkere generator, elmotoren bak 10 % sterkere – nå på 70 kW, batteriene til drift er økt både på kapasitet (15 %) og på utbytte (10 %).
Så har vi en lang liste chassis-forbedringer, kjappere styring og stivere karosseri, blant annet, pluss to nye modii i fremdriftskontrollen: Sport og Snø er lagt til nå.
Og siden du gjerne vil vise frem at dette er en ny modell du har er det mengder av detaljer, både inne og ute, som demonstrerer det.
Legg også til at dette er en bil som er bygget fra bunnen og opp som akkurat det den er – en ekte PHEV, ikke et kompromiss modifisert fra noe som egentlig var en diesel og ikke noe annet
Ikke noen store endringer på mål og vekt, og som du ser av tabellen under er det heller ikke store forandringer på prisene.
Foreløpig.
Importøren regner med å ha nok biler i år. Den første båtlasten vil være på 500 stykker. Inne i august forhåpentlig. Så vil den ene lasten etter den andre følge på, 650 biler i hver. Minst 3000 burde kunne komme ut i løpet av dette året.
Deretter er det statens planøkonomer som avgjør. Og det de avgjør er i realiteten ikke bare om du kan få kjøpe den varen du ønsker til en «rettferdig» pris. De leker også med hele den norske bilbransjen.
Om det er ubevisst eller bevisstløst kan vi jo avgjøre hver for oss.
Slik ser forskjellen på to – egentlig ganske like – biler ut, når målemetoder endres.
*Veiledende priser lev. Drammen Bilhavn
Prisliste* | 2019 modeller | 2018-modeller |
Modellvariant | ||
Invite | 429.900 | 421.500 |
Intense+ | 459.900 | 450.600 |
Instyle+ | 484.900 | 474.100 |
S Edition | 504.900 | 494.000 |
Toppfart | 170 km/t | 170 km/t |
Akselerasjon 0-100 km/t | 10,5 | 11,0 |
Akselerasjon |
|
|
Toppfart i elektrisk drift | 135 km/t | 125 km/t |
Elektrisk rekkevidde | 55 km (45 km i WLTP II) | 54 km |
Forbruk, blandet kjøring | 2,0 l./ 100 km | 1,7 l./ 100 km |
CO2-utslipp, blandet kjøring | 43 g (46 g i WLTP II) | 41 g |
(*Europaspesifikasjoner, foreløpige data) | Ny 2019-modell Outlander PHEV | 2018-modell Outlander PHEV |
Ytelse, bensinmotor kW/ HK | 99/135 @ 4500 o/min | 89/121 @ 4500 o/min |
Maks. dreiemoment (Nm) | 211 @ 4500 o/min | 190 @ 4500 o/min |
Bakre elmotors ytelse kW/ HK | 70/95 | 60/82 |
Fremre elmotors ytelse kW/ HK | 60/82 | 60/82 |
Batterikapasitet, fremdriftsbatteri (kWt) | 13,8 | 12,0 |