-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
PRØVEKJØRT: Tesla Model 3 Long Range
Oppgradert minimalist
I Teslas oppgradering av Model 3 forsvant blinklyshendelen og girvelgeren. Men er det et framskritt?
Først publisert i BilAutofil nr. 2-2024
Priser og data var riktige da bladet ble trykket, men kan ha endret seg siden.
Tesla skal på ingen måte beskyldes for ikke å tenke nytt, og sånn sett følger teknologioptimistene fra California i hjulsporene til Citroën der sistnevnte befant seg for rundt 50 år siden. Sosiologen og forfatteren Nils-Fredrik Nielsen skrev i boken «Ekte sekstiåttere spiser ikke seipanetter» at Citroëns biler var like kompliserte under panseret som deres eiere var oppe i hodet.
Akkurat det siste kan man ikke si om Teslas kunder. For der Citroëns eiere den gang besto av en begrenset gruppe entusiaster med paté på tallerkenen og noe rødt fra Frankrike i glasset, favner Tesla for vidt til å kunne settes i noen slik bås. Og nettopp Model 3 var det som gjorde Tesla til folkebil, det mest solgte bilmerket i Norge de siste tre årene med 20 prosents markedsandel og 26.388 nyregistreringer i 2023, det nest høyeste merkeårsvolumet i norsk bilhistorie.
Tok av med Model 3
Ikke det at Model S lansert i 2013 eller Model X fra 2016 på noen måte solgte dårlig, men det var først med Model 3 i 2019 at det tok av.
Jeg husker godt vi i Bilforlagets redaksjon diskuterte Model 3 i forkant av lanseringen, og knapt noen hadde tro på at det ville være mulig å selge særlig mange av en klassisk og ganske så upraktisk elektrisk sedan, en biltype SUV-ene hadde spist til lunch. 3000 – 4000 det første året var et optimistisk estimat i huset.
Bommet stygt
Jeg skal være den første til å innrømme at jeg og mine kolleger bommet stygt. Og ber nok en gang om unnskyldning for det. Ved årets slutt, ti måneder etter lanseringen, var ikke bare Model 3 landets mest valgte bilmodell med 15.683 eksemplarer, men hadde løftet Teslas samlede volum med drøyt ti tusen biler og gjort merket til landets nest største. To år senere var Tesla størst og Model 3 nummer én.
Blinklyset aktiveres med å trykke på knapper på rattets venstre side. Uvant, men kun de første timene.
Med Model Y havnet Model 3 litt i skyggen, men nå løfter Tesla den fram igjen med en oppdatering som ikke bare består av et par nye friske farger og logoen på bagasjeromslokket erstattet med navnet skrevet fullt ut, samt en smule designretusj med nye lykter foran og bak. Men det gjøres også endringer inne i bilen som vekker både oppsikt og oppgitthet hos dem som mener Tesla både går for fort fram og for langt i å gjøre bilbruken skjermbasert.
Blinklyshendelen
Og det er her jeg linker til Citroën CX (og senere BX) som hadde erstattet blinklyshendelen alle biler hadde på venstre side av rattet med en bryter til venstre øverst på instrumentbrettet. Denne vippet man til venstre når man ville blinke til venstre og til høyre for å svinge til høyre. Og den måtte slås av manuelt.
Nå gjorde Teslas anfall av ytterligere interiørminimalisering som Citroën, men samtidig som blinklyshendelen forsvant, gikk også den Mercedes-Benz-kopierte girvelgeren på høyre rattside.
Sveipefunksjon
Sistnevnte havnet som en sveipefunksjon helt til venstre i skjermbildet, opp for framover og ned for bakover. Blinklyset aktiveres ved å trykke på knapper på rattets venstre side. Uvant, men kun de første timene. Blinkingen går av når rattet dreies, og ved forbikjøring leser bilen trafikken og slår av blinkingen så snart man er forbi. Blindsonen kommer opp som et skjermbilde, akkurat som hos Hyundai. Smart det.
I rundkjøringer derimot fungerer blinklysknappene særs dårlig, og spesielt når man skal blinke seg ut.
Fortsatt styres mange av de viktigste brukerfunksjonene i Model 3 med to rullehjul på rattet.
For mye på skjerm?
Ingen har i samme grad som Tesla skjermbasert brukerfunksjonene, men også kinesiske produsenter følger tett opp. Det naturlige spørsmålet er om dette har gått for langt og nå er blitt en så stor oppmerksomhetsutfordring at det går ut over sikkerheten, eller om fjerning av de klassiske bryterne representerer et nødvendig mellomstadium på veien til et selvkjøringsnivå hvor teknologien overstyrer føreren for derigjennom å redusere ulykkesrisiko og skadeomfang når det først går galt?
Men det skal Tesla ha at de har hentet mye brukerfunksjonslærdom fra Apple, for når først all informasjon befinner seg på en skjerm, så er den i det minste forbilledlig lett å finne fram til.
Mindre støy
I oppgraderingen tok Tesla flere grep for å gjøre Model 3 mer attraktiv, som eksempelvis å senke luftmotstanden til 0,219 for å forbedre rekkevidden. Ingen Tesla har mindre luftmotstand. Merkbart bedre støydemping er også et av grepene, særlig for å redusere vind- og veistøy. Interiøret skal også være redesignet, men det er knapt synlig med unntak av omgivelseslys utformet slik at kupeen faktisk oppleves enda større enn den faktisk er.
Nye seter nåde foran og bak som det er ok å oppholde seg mange timer i strekk i har nå også varme bak og kjøling foran. Oppgradert midtkonsoll gjør det mulig å lade to mobiltelefoner samtidig, og den åtte tommer store skjermen i bakkant av konsollen inneholder komfort- og infotainmentfunksjoner for dem som sitter bak.
Trang i baksetet
I rundkjøringer derimot fungerer blinklys-knappene særs dårlig, og spesielt når man skal blinke seg ut.
Oppgraderingen har imidlertid ikke endret basismålene. Selv om de ytre målene på Model 3 strekker seg til 4,72 meter i lenden, renner den ikke over av plass i baksetet. Bagasjerommet laster 594 liter, men sedankonseptet gjør det langt fra er like lettlastet som i Model Y. Stort pluss for 88 liter frunk. Et slikt rom foran burde alle moderne elbiler ha. Firehjulsdrift er intet hinder for bagasjerom foran.
Tesla oppgir tilhengervekten til 1.000 kg.
Oppgradert Model 3 leveres i to utgaver med etternavnet Bakhjulsdrift og Long Range AWD. Den rimeligste trekker som navnet sier kun på bakhjulene, har mindre batteri og WLTP-rekkevidde på 513 km med 19 tommer store tilvalgsfelger. Til Norge kommer bilen med 18 tommere som standard og 554 km som estimert rekkevidde. Pris fra rett under 410.000 kroner levert kunde.
37 prosent av de 2.083 kundene som gjorde Model 3 til landets 15. mest kjøpte personbilmodell i fjor valgte denne.
Flest velger 4x4
Resten endte opp med Long Range, firehjulsdrift, større batteri. Nå oppgis rekkevidden på denne modellen til 629 WLTP-km (med 19 tommer felger – 678 km med standard 18 tommere) og prises fra 500.000 kroner.
Tesla nøyer seg i tekniske data med kun å oppgi rekkevidde, strømforbruk per 100 km, akselerasjon og toppfart. Den som interesserer seg for mer spesifikke data, som at batteriet på Long Range-modellen lagrer 70 kWt, at motoren foran yter 215 hk og motoren bak 283 hk som samlet gir 498 hk/527 Nm, må grave dypere i den tekniske informasjonen.
Med 4,4 sekunder på sprinten til 100 km/t matcher Model 3 de fleste, men dette er en opplagt ganske sportslig bil. Griseføre den uken jeg kjørte bilen gjorde det umulig å teste ut rekkeviddegrensen, men 19,4 kWt/100 km (oppgitt 14.0 kWt) er veldig bra tatt rådende forhold i betraktning.
Ladefart under optimale forhold oppgis til 250 kW for Long Range-varianten hvilket betyr inntil 282 km rekkevidde på 15 minutter.
Oppsummert
Selv etter mange forbedringer må Model 3 fortsatt finne seg i skyggetilværelsen bak storebror Model Y. De samme endringene kommer trolig på Y i løpet av våren.
Vår vurdering
Tesla Model 3 | |
Motor/drivverk | 9 |
Kjøreegenskaper | 8 |
Interiør | 6 |
Komfort | 6 |
Plass | 5 |
Bagasjerom | 6 |
Praktiske egenskaper | 5 |
Teknologi/gadget | 9 |
Forbruk/rekkevidde | 9 |
Økonomi | 8 |
Sum (100) | 71 |
Tesla Model 3 Long Range AWD
Pris 2 WD* | Kr. 409 107 |
Pris testbil* | Kr. 499 895 |
Motortype | Elektrisk |
Motor foran | 215 hk |
Motor bak | 283 hk |
Samlet ytelse | 498 hk/527 Nm |
Drivlinje | 1A, firehjulsdrift |
0-100 km/t | 4,4 sekunder |
Toppfart | 201 km/t |
Batteri | 70 kWt |
Lading DC/AC | 250 kW |
Ladefart (oppgitt) | 282 km på 15 min |
Strømforbruk WLTP/test) | 14,0/19,4 kWt |
Rekkevidde (WLTP) | 629 km |
Dimensjoner (L/B/H) | 472/185/144 cm |
Akselavstand | 288 cm |
Bilvekt | 1 840 kg |
Nyttelast | 348 kg |
Bakkeklaring | 13,8 cm |
Tilhengervekt | 1 000 kg |
Bagasjerom foran | 88 liter |
Bagasjerom bak | 594 liter |
Garanti/km | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti/km | 8 år/192 000 km |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | 5 stjerner (2019) |
Kilde: Produsent/OFV *inkl levering |