-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Batteribytte på fem minutter
Å bytte batteri på NIO tar ikke mer tid enn det tar å fylle bensintanken.
Først publisert i bladet BilAutofil
NIO er så langt eneste elbilmerke som tilbyr kundene å leie batteriet framfor å kjøpe bilen med batteri. Batterileie åpner for å bytte batteri på automatiserte byttestasjoner framfor å lade selv.
97 prosent av kundene velger å leie framfor å kjøpe, sa NIO-sjef Marius Hayler til BilAutofil under lanseringen av ET5.
Kunden behøver aldri tenke på årlig effekttap i batteriet. Avtalen garanterer alltid at batteriet er i toppform.
NIO har rullet ut fire batteribyttestasjoner og flere kommer. Planen er i første omgang rundt 20 stasjoner plassert langs landets hovedveinett.
Den første åpnet ved E18 i Lier, og jeg ruller inn mot stasjonen med nye ET5. Noen tastetrykk på skjermen, og jeg blir anmodet om å kjøre inn i et oppmerket felt og aktivisere lading.
Porten går opp, rattet dreies og bilen kjører selv inn i stasjonen. Under bilen kommer lyder som tyder på at systemet jobber, bilen løftes litt opp og batteriet fjernes. Så litt venting, bilen løftes igjen og nytt batteri skrus på plass.
Etter 5,21 minutter kjører jeg ut av bygningen. Porten lukkes bak meg og jeg har 486 km ny rekkevidde tilgjengelig. Batteriet er av levetidsgrunner for batteriet kun ladet til 90 prosent.
Du
får tilsvarende batteripakke tilbake som den du har inngått avtale om. Men er det mulig
å bytte oppover eller nedover om kjørebehovet endrer seg?
– Det jobbes med nå, sier Asbjørn Mitusch i NIO og legger til at bilens egenvektspørsmål i forhold til myndighetene er en del av bildet. Men vektforskjellen mellom 75 og 100 kWt-batteriene er liten og handler mest om ulik kjemi i batteriene. Slik ser det ut til å være når en 150 kWt batteripakke basert på solid-state-teknologi trolig er på plass mot slutten av året. Dette batteriet kan gi innpå 1.000 km rekkevidde.