-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Renaults rullende testlab
Eolab heter konseptbilen Renault skal debutere på Paris-utstillingen. Den er spekket med fremtidsteknologi og skal klare seg med en desiliter på mila.
Bortsett fra rene elbiler er det vel bare én bil vi har omtalt tidligere som oppgir et så lavt forbrukstall – nemlig enliters bilen fra Volkswagen.
Renaults alternativ ser langt mer elegant og praktisk ut, dessuten har den plass til fire personer og bagasje. Men den vil forbli en ren drøm i all fremtid. Teknologien vil vi imidlertid finne i en rekke nye produkter fra den franske produsenten i årene fremover.
100 innovasjoner
En desiliter på mila (0,1 l/mil) tilsvarer et CO2-utslipp på 22 gram per kilometer. For å oppnå slike tall fokuserte designerne på tre hovedområder: Lavest mulig vekt, optimal aerodynamikk og «Z.E. Hybrid»-teknologi som gir utslippsfri kjøring i hverdagen.
Testbilen inneholder rundt 100 teknologiske nyvinninger som gradvis skal implementeres i produksjonsbiler. På den måten vil Renault utvikle nye modeller med lavt karbonavtrykk til fornuftige priser – som supplement til deres ledende teknologi på elbil-fronten.
400 kg lettere
Eolab er basert på tilsvarende plattform som Clio (B-segment), men benytter kostbare materialer som magnesium og aluminium for å oppnå en vektreduksjon på rundt 400 kg sammenlignet med den populære småbilen.
I konstruksjonen inngår en kombinasjon av stål, aluminium og komposittmaterialer, mens hele taket i magnesium bare veier 4 kg.
Synergi-effekt
Den lave vekten på selve «skroget» har stor betydning for hele bilen siden det åpner mulighet for lettere komponenter i motor, batteri, hjul, bremser etc. Det rettferdiggjør å bruke dyrere materialer.
I tillegg er den designet for å «skjære gjennom» luften, med blant annet aktive spoiler og ventiler som åpnes og lukkes etter behov.
Aerodynamikken sørger for at luftmotstanden reduseres med så mye som 30 prosent sammenlignet med Clio (referansebilen). I en stabil hastighet på 130 km/t tilsvarer det at forbruket synker med så mye som 0,12 liter på mila.
Selv felgene endrer form etter som behovet for kjøling forsterkes eller avtar, og dekkene med en bredde på 145 mm er 40 mm smalere enn den minste dimensjonen Clio leveres med og har 15 prosent lavere rullemotstand.
Plug-in
Drivlinjen er en ladbar hybrid som kombinerer ekstremt lavt forbruk på lengre turer med utslippsfri kjøring i hastigheter på inntil 120 km/t over en strekning på 60 kilometer.
Den består av en tresylindret bensinmotor på 999 ccm med 75 hk og et dreiemoment på 95 Nm, en tretrinns girkasse samt en elmotor som bidrar med 50 kW og 200 Newtonmeter. Den kompakte batteripakken har en kapasitet på 6,7 kWt.
I «hverdagsmodus» kjøres bilen med eldrift. Den starter i 1. gir og holder seg der så lenge hastigheten er under 60/70 km/t. Går det fortere skifter den automatisk til 2. gir og blir der inntil 120 km/t.
I «weekend-modus» kombineres begge motorene for lengre kjøreturer. Selv om bilen fortsatt starter i elmodus, skifter den raskere over i hybridmodus. Den vil nå lade batteripakken under bremsing og retardasjon.
Kun en drøm?
Vi trodde det var ren fantasi da VW-sjef Ferdinand Piëch snakket om å realisere en-liters bilen i 2002. Den er på plass, om enn i en ganske endret form og et meget begrenset opplag.
Så vi skal ikke utelukke at lille Eolab også finner veien til en produksjonsmodell. En gang langt inn i fremtiden.