-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Først strøm-så hydrogen
Vil det være mulig å kurere rekkeviddeangsten med brenselceller og hydrogen? I Scenic-konseptet viser i det minste Renault en mulighetsstudie.
Da Renault lanserte Scenic i 1996 var den en genial flerbruksbil som mange kopierte, men Renault maktet aldri å skape like geniale oppfølgere.
Så hvor vil Renault med konseptet?
Brukes batterielektrisk teknologi i kombinasjon med brenselceller og hydrogen for å vekke interesse for alle de andre design- og interiørløsningene som Renault ser for seg implementert i videreføring av Scenic og andre kommende modeller, eller mener den franske produsenten alvor når de monterer inn en tank foran i bilen med plass til 2,5 kilo energibærende hydrogen for å mate brenselcellene plassert i bakkant av batteripakken (40 kWt) som en rekkeviddeforlenger når den magasinerte strømmen i batteriet tar slutt?
800 kilometer rekkevidde uten lade- eller tankestopp mener Renault det skal være mulig å presse ut av den hybride løsningen.
250 nye hydrogenrekkeviddekilometer tar ikke mer tid å laste om bord enn det tar å fylle en bensintank.
Elbilens største utfordring er å finne i miljøutfordringene knyttet til batteriproduksjonen, batterienes evne til å lagre nok energi og vekten på dem. Det største batteriet i populære Audi e-tron (86,4 kWt) veier eksempelvis 700 kg.
Nevnte tekniske løsning vil fungere uten problemer. Utfordringen ligger i brenselcelleteknologiens kostnad, men samtidig sier Renault at de kan redusere batteripakken ned mot halv vekt og gjennom det også spare batterikostnader. Inkludert valg av nye materialer i selve bilen og dens interiør mener Renault å ha redusert karbonavtrykket med 75 prosent sammenliknet med Megane E-Tech Electric.
Renault innser imidlertid infrastrukturutfordringer knyttet til hydrogen. Selv i europeiske land som har snakket varmt om hydrogendrift i mange år, fins det ytterst få kommersielle fylleanlegg. Derfor tror ikke Renault løsningen kan være bærekraftig før rundt 2030.
Litt om bilen:
* L/B/H: 449/190/159 cm
* Akselavstand: 284 cm
* Vekt: 1700 kg
* Elmotor: 217 hk
* Batteri: 40 kWt
* Brenselcelle: 22 hk
* Hydrogentank: 2,5 kg