-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Skoda leverer i pose og sekk
Når Skoda lanserer sin etterlengtede el-SUV gir de kundene mange valgmuligheter.
Skoda er kjent for praktiske biler med smarte løsninger og attraktive priser. Dette vil også gjelde når de på tampen av året lanserer Enyaq iV – merkets første elbil på den nyeMEB-plattformen.
Den får rekkevidde på inntil 500 kilometer, mulighet for hurtiglading, og kundene kan velge mellom bakhjuls- eller firehjulsdrift samt ulike batteripakker og motorer.
Skodas første el-SUV har en lengde på 465 cm, er 188 cm bred og 162 cm høy. Akselavstanden er på hele 277 cm, noe som gir god plass til passasjerer og bagasje.
Bagasjerom på 585 liter jo meget anstendig for en SUV i denne klassen, og en lav lasteterskel skal gjøre det praktisk å få med tunge gjenstander.
Enyaq iV skal produseres side om side med øvrige Skoda-modeller i Mlada Boleslav, og de sier den blir første bil på MEB-plattformen som skal bygges utenfor Tyskland.
Det betyr nødvendigvis ikke at de ligger foran Seat i løypa, for spanjolenes Elborn skal bygges i Tyskland, side om side med de elektriske VW-modellene.
Selv om Skoda slipper flere detaljer om Enyaq nå betyr ikke det at du kan få den levert i morgen. Produksjonen starter sent 2020, så markedslanseringen skjer først i 2021.
Først ut på samlebåndet blir en spesialutstyrt «Founder’s Edition» som skal bygges i 1895 eksemplarer for å markere selskapets 125-årsjubileum.
Som nevnt skal Enyaq leveres i ulike utførelser. Billigutgaven får bakhjulsdrift og moderat rekkevidde, mens toppmodellen får mye krefter, lang rekkevidde, firehjulsdrift og mulighet for å trekke tilhenger på inntil 1200 kg.
– Den fleksible MEB-plattformen gir oss muligheter til å tilby bilen for kunder med ulike behov og ønsker, sier Christian Strube, Skodas styremedlem med ansvar for teknisk utvikling.
– Det inkluderer en innstegsmodell for familier, som tilbyr mye plass og funksjonalitet, en variant for langturer der maksimal rekkevidde er prioritert, samt en variant med sportslige ambisjoner for de som er ute etter maksimale ytelser.
Rimeligste versjon er Enyaq iV 50 med en batteripakke på 55 kWt som gir en rekkevidde på inntil 340 kilometer. Den hekkmonterte motoren har en effekt på 109 kW (148 hk).
Rekkevidden øker til 390 kilometer i Enyaq iV 60 som er utstyrt med en batteripakke på 62 kWt og en motor som yter 132 kW (179 hk).
Den bakhjulsdrevne Enyaq iV 80 yter 150 kW (204 hk), og med en batteripakke på hele 82 kWt har den en potensiell rekkevidde på 500 kilometer.
Den store batteripakken benyttes også i modellene med firehjulsdrift, 80x og vRS som varter opp med henholdsvis 195 kW (265 hk) og 225 kW (306 hk). Toppmodellene akselererer til 100 på 6,2 sekunder og har en toppfart på 180 km/t.
Maks rekkevidde for modellene med firehjulsdrift er 460 kilometer – alle data basert på den nye WLTP-syklusen.
Enyaq iV kan lades på tre ulike måter. I tillegg til konvensjonell hjemmelading ved på 230V / 2,3 kW, kan den lades fra en veggboks med hastighet inntil 11 kW. Avhengig av batteripakken tar det 6-8 timer.
DC hurtiglader med kapasitet på 125 kW er tredje mulighet. Her kan batteriene fylles til 80 prosent i løpet av 40 minutter mens du tar deg en lunsjpause.
Skoda fremhever Enyaqs interiør, som vi foreløpig ikke får noen bilder av. Her finner du topp moderne oppkoblingsmuligheter og et avansert infotainment-system. Føreren får viktig informasjon fra en frittstående 13-tommers skjerm, og som ekstrautstyr et head-up-display.
Permanent Internett-oppkobling sørger for å gi all informasjon i sanntid.
Dersom du nå fikk enda mer lyst på en Enyaq må du fortsatt smøre deg med en stor porsjon tålmodighet. Først tidlig neste år kommer de første bilene til Norge.