-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Oppfrisket Smart
Etter tre år på markedet får dagens generasjon av Smart-modellene et ansiktsløft. Og nå følger resten av verden i Norges fotefar.
Ved generasjonsskiftet for tre år siden bestemte Smart-importør Bertel O. Steen seg for kun å satse på elbiler. Det førte ifølge OFV til et oppsving i salget i 2018 med 242 registreringer, men ramlet til 112 biler i 2019.
En kuriositet er at en vesentlig andel av Smartene som selges i vinterlandet Norge er cabrioleter – det ble registrert hele 80 slike i 2018 og 29 i fjor.
Når Smart nå lanserer en midtlivs oppgradering på modellene sine gjør de det samme som Norge besluttet for tre år siden – nemlig kun å satse på biler med elmotor. Fortsatt i tre karosseriformer, Smart ForTwo, Smart ForTwo Cabrio og Smart ForFour.
Nå har Smart hatt elbiler siden 2007 – de første årene leid ut via meget begrensede kanaler. Mitt første møte med den sjarmerende elbilen skjedde i New York i 2010. Det var vel først etter siste generasjonsskifte den ble masseprodusert.
Ifølge Smart så er de først i verden med å gå fra å være fossilbilprodusent til å bli en ren elbil-produsent. Men de blir neppe den siste.
Av eksteriøre endringer på de nye modellene er redesignet grill og full LED-belysning. Interiøret får nye oppbevaringsmuligheter og nytt infotainment-system med enkel integrasjon av smarttelefon.
Med appen Smart EQ har du full oversikt over bilens status med hensyn til batterier, lading, ruteplanlegging, parkeringsoversikt. Du kan enkelt låne den bort til familie og venner, og du finner lett tilbake til hvor du har parkert.
Smart gjør det enkelt å kjøpe bil ved å tilby tre utstyrsnivåer – Passion, Pulse og Prime. I tillegg kan man velge en av tre tilleggspakker – Advanced, Premium eller Exclusive. Siste valgmulighet er farge – stort enklere kan det ikke gjøres.
Og så bestemmer du deg selvsagt for karosseri – toseters coupé eller cabriolet, alternativt lukket fireseter.
Smart er typiske bybiler med begrenset rekkevidde – cirka 135 kilometer etter WLTP-syklusen. Motoren har maks effekt på 82 hk og et dreiemoment på 160 Nm, den akselerer til 60 km/t på 4,8 sekunder og har en toppfart på 130 km/t.