-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fire ladbare hybrider
Generasjonsskifte for Porsche Panamera
Porsche lanserer tredje generasjon Panamera. Det kommer fire ladbare hybrider med vesentlig økt elektrisk rekkevidde.
I format er nye Panamera svært lik den utgående modellen, og den er også bygget på samme plattform. I første omgang tilbys den med bensinmotor og valg mellom bakhjuls- og firehjulsdrift, og som ladbar hybrid.
Basisversjonen har en 2,9-liters V6 turbomotor med 353 hk og maks dreiemoment på 500 newtonmeter. Den gjør null til hundre på 5,2 sekunder og har en toppfart på 272 hk.
Velger du Panamera 4 med firehjulsdrift og samme motor barberer du aks-tiden med fire tideler mens den potensielle toppfart reduseres til 270 km/t.
Ladbar toppmodell
De siste årene er det imidlertid de ladbare hybridene som har vært mest interessante i Norge grunnet vårt avgiftssystem som, hvis forslaget til statsbudsjett vedtas, ikke lenger vil gi like drastiske reduksjoner til ladbare hybrider.
Porsche lover fire ladbare, først ut er Panamera Turbo E-Hybrid som med twin turbo V8-motor og elmotor varter opp med en samlet effekt på 680 hestekrefter og et moment på 930 Nm. Elmotoren, som alene yter 190 hk, sitter integrert i den redesignede 8-trinns PDK girkassen.
Hybriden tar deg til hundre på 3,2 sekunder og videre til en toppfart på 315 km/t. En batteripakke på 25,9 kWt skal gi en elektrisk rekkevidde på inntil 91 kilometer basert på WLTP-syklusen. Ombordladeren har en kapasitet på 11 kW slik at du kan lade batteriet på 2 timer og 39 minutter med en dedikert lader.
Klistret til veien
Luftfjæring er standard i alle nye Panamera-modeller, og Porsche lover større spenn mellom Comfort- og Sport-modus. De ladbare hybridene får aktive dempere som skal holde bilen stabil ved hard akselerasjon, bremsing og aktiv kurvekjøring.
Porsche tilbyr bahjulsstyring, enten som standard eller tilleggsutstyr avhengig av modellvariant. Matrix LED blir standard, mens HD Matrix LED med 32.000 pixels og rekkevidde på inntil 600 meter kan bestilles som ekstrautstyr.
Interiøret tilsvarer det som sitter i nye Cayenne med girvelger montert på rattstammen, digitalt instrumentpanel og to berøringsskjermer – en sentralt på dashbordet og en foran passasjersetet som primært er ment for å underholde passasjeren. En fjerde skjerm er ment for bakseteunderholdning.
Ingen stasjonsvogn?
Så langt har Porsche kun vist Panamera som hatchback, og det har fått ryktene til å gå om at Sport Turismo stasjonsvogn forsvinner – noe som ikke er kommunisert av Porsche.
Nye Panamera kommer på markedet i mars 2024 og er priset fra 107.800 euro i Tyskland. Porsche i Norge har priset toppmodellen Turbo E-Hybrid til 2.351.908 kroner. Det vil som nevnt komme flere varianter som tetter gapet mellom disse ytterpunktene.